Onevenwichtig drama over jongen uit de sloppenwijk die een goed gevulde portemonnee vindt op een vuilnisbelt. Met Martin Sheen en Rooney Mara.

De Britse regisseur Stephen Daldry heeft een imposante staat van dienst. Hij debuteerde in 2000 met Billy Elliot en maakte vervolgens The Hours en The Reader. Zijn eerste drie films leverden hem meteen drie Oscarnominaties als Beste Regisseur op, al werden die niet verzilverd. Wel wonnen de vrouwelijke hoofdrolspelers er Oscars mee: Nicole Kidman voor The Hours en Kate Winslet voor The Reader.

De boekverfilming Extremely Loud & Incredibly Close pakte in 2011 minder succesvol uit. Daldry keerde vervolgens terug naar Billy Elliot en regisseerde de musicalversie. Zijn nieuwe feelgoodfilm Trash (naar een script van de Britse romkom-specialist Richard ‘Notting Hill’ Curtis) vertoont duidelijke overeenkomsten met Billy Elliot, want ook hier gaat het om een jongen die aan zijn armoedige omgeving wil ontsnappen.

Straatschoffie

Die jongen is Raphael (Rickson Tevez), een Braziliaans straatschoffie dat samen met zijn vriend Gardo dagelijks een vuilnisbelt doorzoekt in de hoop iets van waarde te vinden. Op een dag vindt Raphael inderdaad een goed gevulde portemonnee, maar de vondst zal Raphael weinig geluk brengen. Want behalve geld zit er ook een sleutel in van een kluis met belastend materiaal over een corrupte politicus.

En aangezien die politicus alles in het werk stelt om de sleutel in handen te krijgen moeten de eerlijke vinders al snel rennen voor hun leven, zonder dat ze precies weten wat ze zich op hun hals hebben gehaald. Gelukkig krijgen ze hulp van een priester (Martin Sheen) en een ontwikkelingswerker (Rooney Mara), maar ook die krijgen te maken met corrupte politici en dito politie.

Wisselvallig

Trash is een nogal onevenwichtige mix van de keiharde realiteit van de favelas die we kennen uit Cidade de Deus, en avontuurlijke feelgood-elementen die doen denken aan Slumdog Millionaire. Dat wringt: na een paar nare martelscènes worden we aan het eind getrakteerd op een sprookjesachtig happy end. Wel weer realistisch is dat de film rept over smeergeld rond het WK Voetbal.

De jonge hoofdrolspelers zijn overtuigend, maar juist de grote namen stellen teleur: Martin Sheen is vooral aan het schmieren terwijl Rooney Mara in een ondergeschikte rol nauwelijks uit de verf komt. Al met al dus een wisselvallige film, die onderhoudend is maar niet helemaal overtuigt. Hopelijk is Daldry weer beter op dreef bij zijn volgende film, de musicalverfilming Wicked.

Te zien in 38 zalen