Een koddig-komisch uitgangspunt en een zwaarmoedige tweede helft: My Old Lady biedt de drie ervaren hoofdrolspelers te weinig houvast. 

BEOORDELING

My Old Lady is de eerste lange film van regisseur Israel Horowitz. Dat is alleen al opvallend vanwege zijn leeftijd. Hij debuteert op zijn 75ste.

Het is ook opvallend omdat Horowitz - een oude vriend nog van Samuel Beckett - al meer dan zeventig toneelstukken en enkele filmscenario’s op zijn naam heeft staan.

My Old Lady is gebaseerd op één van die toneelstukken, Très chère Mathilde uit 2002. Voor de film paste hij een aantal zaken aan, maar niet ingrijpend genoeg. My Old Lady speelt zich af in Parijs, maar is weinig cinematografisch. Een kammerspiel voor drie acteurs die, zeker in de eerste helft, nogal verloren lijken.

13, Rue Payenne

Dat is het adres van het Parijse appartement dat Mathias Gold (Kevin Kline) van zijn vader geërfd heeft. Hij is een berooide Amerikaanse schrijver, een ex-alcoholist, al drie keer gescheiden en hij haatte zijn vader. Het liefst zou hij het appartement zo snel mogelijk verkopen - maar dan heeft hij buiten de huidige bewoners gerekend.

In Frankrijk bestaat nog zoiets als 'viager’, een juridische anomalie die erop neer komt dat Mathias weliswaar eigenaar is van het huis, maar dat de 90-jarige Mathilde (Maggie Smith) het recht heeft er tot haar dood te blijven wonen met haar dochter Chloé (Kristin Scott Thomas). Mathias moet ze zelfs 2.400 euro per maand betalen!

'La situation’

Mathias gelooft zijn oren niet, maar zo zit het écht. Zijn gestorven vader, die het pand 43 jaar geleden kocht en zijn vrouw en kind nooit echt liefhad, heeft hem een laatste rotstreek geleverd. Mathias verpatst stiekem alvast wat meubels en overlegt met een makelaar (Dominique Pinon) over wat te doen, maar 'la situation’ zit muurvast.

Tot zover het kluchtige vertrekpunt van My Old Lady. Horowitz doet er lang over om daar te komen en serveert ondertussen banale grapjes. Het oude besje dat op een dieet van rode wijn nog heel oud denkt te kunnen worden, Mathias die per ongeluk de wc-deur opent waarachter Chloé zit, een flauwe Taxi Driver-imitatie. Zucht…

Zwaar op de hand

Wanneer Mathias écht begint te praten met Mathilde en Chloé slaat de stemming opeens om naar zwaar drama. Een aanwijsbare aanleiding daarvoor is er niet, maar veel wijn stimuleert kennelijk de openhartigheid. In een reeks emotionele scènes ontdekt de vaak straalbezopen Mathias dat 'la situation’ nog veel ingewikkelder is.

Kevin Kline acteert dat wel goed, vol zelfmedelijden en echte pijn. 'You look in the mirror and you see an adult, but (…) there’s a big piece of you that never grew up.’ Maar na alle flauwe grappen, opeens heel zwaar op de hand gaan zitten doen; dat werkt niet. Horowitz is de kijker al kwijt. Om Mathias te citeren: 'Spare me the fromage!’

Te zien in 26 zalen