Aanstekelijk vervolg op The Trip uit 2010: opnieuw maken komieken Steve Coogan en Rob Brydon een culinaire tocht, dit keer door Italië.

Vier jaar geleden reisden komieken en acteurs Steve Coogan en Rob Brydon in opdracht van de Britse krant The Observer door het Lake District, langs de beste restaurants. Hun geknabbel en gebabbel leverde een vermakelijke tv-serie op, en vervolgens een filmversie die in 2011 in de Nederlandse bioscoop was te zien.

Voor The Trip to Italy doen beide heren hun snoepreisje nog eens over, maar dit keer in Italië, dat culinair en qua omgeving nog meer te bieden heeft.

Zelf staan ze er ook van te kijken dat ze weer zijn gevraagd door The Observer, want veel verstand van voedsel hebben ze niet, zo geven ze toe. Maar voor de fijnproever valt er desondanks weer veel te genieten.

Al Pacino

Coogan en Brydon, die in meerdere films van Winterbottom tegenover elkaar stonden, zijn prima op elkaar ingespeeld en bovendien meesters in de typisch Britse tongue-in-cheek humor. Net als in de vorige Trip proberen ze elkaar voortdurend de loef af te steken met imitaties van Michael Caine en Al Pacino, terwijl ze nog zó hadden afgesproken dat niet te doen.

Gelukkig voor de liefhebber van droogkomische humor en perfecte imitaties houden ze zich niet aan hun afspraak en schuiven 'Caine' en 'Pacino' gewoon bij aan tafel. Tussen de maaltijden door brengen ze bezoekjes aan plekken die twee eeuwen eerder werden bezocht door de Britse dichters Byron en Shelley en analyseren ze in de auto de songteksten van Alanis Morrisette.

Onderlinge competitie

Ook hun wederzijdse carrière komt aan bod: de tv-serie waarin Steve speelde is net gestopt, terwijl Brydon kans maakt op een rol in een film. Het zet hun onderlinge competitie weer even op scherp, maar nooit wordt helemaal duidelijk wat echt is en wat gespeeld. Niet dat het er veel toe doet: het gaat bij deze trip om de reis, niet om de bestemming.

The Trip to Italy, dat ook eerst als tv-serie verscheen, is vooral voor fans van onderkoelde humor in het algemeen en Coogan en Brydon in het bijzonder. Wie zich prima vermaakte bij de eerste The Trip, mag The Trip to Italy niet aan zich voorbij laten gaan: zelden werkte meer van hetzelfde zo aanstekelijk. Je krijgt zo zin om naar Italië te gaan, of op zijn minst naar een Italiaans restaurant.

Te zien in 24 zalen