Reacties: NS wil duurder treinkaartje aan loket

AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen treinkaartjes die bij het loket worden gekocht duurder maken dan die uit een automaat. Treinreizigers moeten op die manier meer gebruik maken van de automaten op het station. De maatregel is volgens de NS nodig om meer service te kunnen verlenen. "Er zijn te veel mensen bezig met het verkopen van een eenvoudig treinkaartje. Die kunnen we veel beter gebruiken om vragen van klanten te beantwoorden", aldus een NS-woordvoerster.

Moet je in Anna Paulowna komen, een dorp tussen Schagen en Den Helder. Alle mensen gaan met de trein naar school als het slecht weer is. En er staat één automaat. Dat trekt dat ding dus echt niet.
Mark van der Horst

Ik vind dat deze maatregel alleen ingevoerd kan worden als ook alle kaartjes en overige producten via de automaat verkregen kunnen worden, en er door de passagier echt een keus gemaakt kan worden tussen loket of automaat.

Nu is het nog zo dat bijvoorbeeld een via-kaartje (bv Utrecht-Amsterdam via Den Haag) en de strippenkaart voor overstap op bus of tram alleen via het loket zijn te krijgen.

Maar de NS kennende, zal de aanpassing van de automaten er wel niet van komen. Ze benadelen door hun eigen gebrekkige service liever een betalende klant, dan te investeren in een aanpassing die toch geen extra geld oplevert.
Annemiek Robeerst

Als treinreiziger (65 jaar) heb ik niet veel vertrouwen met de maatregel om de kaartjes aan het loket duurder te maken.

Volgens mij begeeft de NS zich met deze maatregel op een dood spoor. Mijn ervaring met het kopen van een kaartje is dat meestal men lang moet wachten voor een kaartautomaat verder is de mondelinge service aan het loket belangrijk voor de reiziger. De voorgenomen maatregel zal zeker nog meer mensen doen besluiten om per auto op reis te gaan.

Verder begrijp ik wel dat alle ellende niet de schuld is van de NS.Toch zou de directie haar oor eens beter moeten te luister leggen bij die groep mensen die de NS jaren lang trouw is gebleven. Ik verlies ook bijna nu het vertrouwen in de directie maar zeker niet in het personeel die onder zware druk zijn werk verricht.
Jaap van der Ploeg

De NS is lekker bezig. Nu er ook een akkoord is over de extra prijsverhoging, denken ze er ook nog een slaatje uit te kunnen slaan door de prijskaartjes aan het loket te verhogen.

Ik als dertiger maak zowel gebruik van het loket als van de automaat. Ik kan mij zo voorstellen dat met name ouderen het veiliger, prettiger en persoonlijker en makkelijker vinden om hun kaartje bij de loketmedewerker te kopen. De dienstverlening en serviceverlening aan met name ouderen wordt op een zeer laag pitje gezet.

Is het de bedoeling dat deze medewerkers - die overbodig werk zouden verrichten - nu op de extra treinen ingezet worden die de NS beloofd heeft? Gaat er nu bijvoorbeeld een NS-medewerker bij de kaartjesautomaat staan om reizigers uitleg te geven of andere toelichting en informatie te verstrekken? Een idee is wellicht om de openingstijden te beperken of minder loketten open te doen.

Nathaly Bazabas

Ik ben bang dat de ouderen weer de klos zijn omdat zij huiverig zijn van dat automatengedoe.
G. van 't Loo

Het is toch te belachelijk voor woorden. Ze verzinnen gewoon weer wat nieuws om geld te verdienen. Er moet snel een nieuw treinbedrijf komen zodat de NS geen monopoliepositie hebben.
Mario Roest

Persoonlijk vind ik het kopen van een kaartje aan het loket prettiger en veiliger.

Op het Centraal station in Amsterdam is het ons reeds meerdere malen gebeurt dat bij het kopen van een kaartje aan de automaat iemand bij ons kwam staan en om geld kwam vragen. Ze gaan niet gelijk weg, maar worden vervelend. Je staat met je portemonnee in je hand en bent op die manier erg kwetsbaar.

Ik persoonlijk vind dat ze de veiligheid van de automatenverkoop moeten bevorderen, alvorens ze de kaartverkoop aan het loket duurder maken. Het is niet duurder maken zodat, nee maak het veiliger en dan doe er alles aan om mensen te stimuleren, pas dan...
Otmar Jubitana

Tip de redactie