AMSTERDAM - De Motorrijders Actie Groep (MAG) wil automobilisten via een folder attenderen hoe ze zich moeten gedragen in een file. Volgens de actiegroep zouden automobilisten niet plotsklaps hun deuren moeten openen, maar goed in hun spiegels moeten blijven kijken. Verder moeten ze het midden van de weg houden. Aan motorrijders schrijft de gedragscode voor dat ze tussen stilstaande auto's rustig aan moeten doen en weggedeeltes als vluchtstrook en de berm moeten mijden.

Ik zit wekelijks beroepsmatig op de weg als automobilist. Het feit dat een motorrijder mij passeert in de file is geen probleem. Het probleem is de snelheid waarmee ze dit doen en het feit dat ze ook van deze gedoogregeling gebruik maken bij langzaamrijdend verkeer. En dan bedoel ik geen file.

Als ik een snelheid van ongeveer 50 kilometer per uur rijd over een grotere afstand (ochtendspits) dan is het niet de bedoeling dat motoren mij passeren met minimaal 70 kilometer per uur.
Marcel van Enckevort

Het is inderdaad niet verboden om tussen langzaamrijdend en stilstaandverkeer door te rijden op een motorfiets. Maar waar houdt langzaamrijdendop? Bij 40 km/h, 50 km/h, 20 km/h of 80 km/h?

Ik maak geregeld mee dat motorrijders met 90 of 100 kilometer per uur zich nog tussen dicht verkeer wurmen, terwijl het overige verkeer 70 á 80 kilometer per uur rijdt. Dat vind ik echt niet kunnen.

Ik kan me dus voorstellen dat bij lagere snelheden al (40 a 50 km/h) het nietmeer verantwoord is om er nog tussendoor te rijden. Ik vind dat er besteen maximumsnelheid mag worden afgesproken waarboven de motorfietsen gewoonweer in het verkeer invoegen.
Dyon Reijnen

Als er een file ontstaat kunnen op veel wegen de motorrijders aan de linkerkant van de weg op de strook rijden waar de auto's niet over de streep mogen. Veel wegen hebben deze strook, het strookje asfalt tussen de berm en het linkerwegdeel.
Hans Visser

Zo'n gedragscode kan ook wel aan de motorrijders zelf uitgedeeld worden. In de file word ik regelmatig voorbij gescheurd door motorrijders die met een vaartje van 50-70 km/h tussen de file doorscheuren.Die 10 km/h snelheidsverschil wordt door veel motorrijders genegeerd.
Marnix Oosterhoff

Dat deze motorrijdersgroep gedragscodes opstelt vind ik een prima idee. Het is inderdaad nodig dat de motorrijders zich eens aan aanpassen aan de snelheid. Een ander punt wat wel in deze folder mag staan is dat de motorrijders niet links en rechts passeren, maar alleen tussen twee rijstroken in, en dus niet via de vluchtstrook angstig over de witte streep gaan rijden.
Niels Scheide

Gaan ze ook een folder uitdelen aan motorrijders om ze te wijzen dat stilstaan voor een verkeerslicht geen file is, en ze zich dus als een normale gebruiker moeten gedragen?

Niet wringen om toch vooraan de streep te staan en dan vaak ook nog rechts inhalen in plaats van links. Dit is maar een van de ergernissen die motorrijders veroorzaken.
Han van Veelen

Leuk en aardig dat motorrijders langs de file 'mogen'. Daar heb ik geen moeite mee, maar het lijkt mij dat het nooit de bedoeling is dat de meeste motorrijders een file van 70 km/u passeren met een snelheid van meer dan 100 km/u. Het uitdelen van een gedragscode kan dan ook beter beginnen bij de motorrijders zelf.
Piet Schreuder

Als diezelfde motorrijders zich dan ook eens als fatsoenlijke weggebruikers zouden gedragen lijkt mij dit een uitstekend idee. Voorlopig is het percentage asociale, veel te hard rijdende herriemakers onder de motorrijders mij nog veel te groot.
Ad Cosijn

Helemaal mee eens. Ik laat een motorrijder altijd passeren in een file. Daardoor ben ik niet later op mijn bestemming. Maar staat er in de folder van de MAG misschien ook iets over het gedrag van motorrijders? Zoals hard optrekken en scheuren binnen de bebouwde kom? Onverantwoord hard rijden en rechts inhalen op de snelweg?
Jo Hermans

Ik ben motorrijder en ben het eens met iedereen die stelt dat goed gedrag bij de motorrijder zelf begint. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Zelf houd ik een maximaal snelheidsverschil aan van 20 km/uur met knipperlichten, uiterste oplettendheid en een bedankje voor oplettende en uitwijkende automobilisten. Dit voor mijn eigen veiligheid en die van anderen.

Blijf aub het verschil maken tussen motorrijders die denken dat ze op een circuit bezig zijn en de 'goede' wegdeelnemers. Afsnijden en een deur openen is mij ook volledig onterecht overkomen.
Joost Bennekers