Vijf dingen die we wél weten over vlucht MH 370

Vlucht MH 370 is in de Indische Oceaan gestort, zeggen Maleisische autoriteiten. Nog altijd wordt gezocht naar wrakstukken. Vijf dingen die we weten over de vermissing van vlucht MH 370.

Vlucht MH 370 is in het zuidelijke deel van de Indische Oceaan neergestort. 

Op basis van nieuwe data, geanalyseerd door een Brits bedrijf, is gebleken dat het vliegtuig ten westen van de Australische stad Perth en in het zuidelijke deel van de Indische Oceaan in zee moet zijn gestort.

Volgens de Maleisische autoriteiten had het vliegtuig nergens kunnen landen in de omgeving van de plek waar de Boeing voor het laatst op de radar is gezien. Alle passagiers zijn omgekomen. 

Wat er precies is gebeurd met vlucht MH 370, blijft een mysterie.

Het vliegtuig was met 239 passagiers aan boord op weg van de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur naar Peking en raakte tussen Maleisië en het zuiden van Vietnam van de radar. 

Er is geen noodsignaal verstuurd en autoriteiten stellen dat het toestel bewust van de route is afgeweken. Een deel van de communicatie-apparatuur aan boord van de vermiste Boeing 777 was al vóór het laatste gesprek met de luchtverkeersleiding uitgeschakeld. Later werd ook de transponder uitgezet.

Alleen mensen die goed bekend zijn met de apparatuur in het vliegtuig kunnen alle communicatiemiddelen uitschakelen.

Het vliegtuig is nog altijd niet gevonden. 

Meer dan 25 landen helpen met zoeken naar de wrakstukken. Ook nu is vastgesteld dat het vliegtuig in zee is gestort, gaat de zoektocht door.

Het zoekgebied is recentelijk honderden kilometers naar het noorden verplaatst, nadat was bepaald dat het vliegtuig sneller vloog dan aanvankelijk werd verondersteld.

Het kan nog lang duren voordat we meer weten.

Al verscheidene keren hebben Chinese en Australische autoriteiten geclaimd mogelijke wrakstukken te hebben gevonden. Steeds konden de objecten vervolgens niet worden teruggevonden met schepen. 

Ook zijn in het zoekgebied signalen opgevangen die mogelijk van de zwarte doos komen. Onderzocht wordt of dat inderdaad het geval is. Zelfs als is bepaald waar het vliegtuig precies is neergestort, kan het nog lang duren voor de zwarte doos boven water is, omdat het vliegtuig mogelijk op een diepte van ongeveer 5 kilometer ligt.

En ook als de zwarte doos naar boven wordt gehaald, blijft veel onduidelijk. De voicerecorder die geluid opneemt in de cockpit, een van de twee zwarte dozen in het vliegtuig, zal geen duidelijkheid scheppen over het moment dat MH 370 van de route begon af te wijken. Geluiden van dat moment zijn tijdens de rest van de vlucht overschreven door meer recentere cockpitgeluiden. 

Malaysia Airlines is een gerenommeerde maatschappij.

De luchtvaartmaatschappij heeft een uitstekende veiligheidsgeschiedenis. Het vliegtuig, een elf jaar oude Boeing 777, was recentelijk nog gecheckt en goed bevonden. 

De piloot was een ervaren 53-jarige man van Maleisische komaf. Hij vloog al sinds 1981 voor Malaysia Airlines en had 18.365 uren vliegervaring.

Lees meer over:
Tip de redactie