Banen weg bij gemeente Amsterdam

AMSTERDAM - Bij de gemeente Amsterdam zullen de komende vier jaar naar verwachting 500 tot 800 banen verdwijnen.

Dat is een van de maatregelen om de begroting van de stad sluitend te houden, maakte wethouder Lodewijk Asscher (PvdA) maandag bekend.

Het gaat om een personele krimp op het hoofdkantoor. De gemeente wil de inkrimping zoveel mogelijk langs natuurlijke weg realiseren en heeft al een vacaturestop ingesteld.

Bezuinigingsmaatregelen

Asscher en collega-wethouder Maarten van Poelgeest (GroenLinks) presenteerden maandag een lijst van mogelijke bezuinigingsmaatregelen.

Het nieuwe gemeentebestuur moet na de verkiezingen de komende vier jaar in totaal 620 miljoen euro bezuinigen. In 2014 moet de gemeente structureel 248 miljoen euro minder uitgeven om ervoor te zorgen dat de stad financieel gezond blijft.

Crisis

Door de economische crisis is een forse sanering onvermijdelijk, aldus Asscher. De werkloosheid loopt op, de leegstand van kantoren neemt toe, er staan veel meer woningen te koop en er komen minder toeristen naar Amsterdam.

Op de lijst van mogelijke bezuinigingen staan tal van impopulaire maatregelen die pijnlijk zullen zijn voor de Amsterdammers, maar die wel geld opleveren. Zo levert een verhoging van de onroerendzaakbelasting uiteindelijk 13,5 miljoen euro op en brengt een tariefsverhoging van de parkeervergunningen met 20 procent per jaar ruim 27 miljoen euro in het laatje.

Veerpont

Ook het vragen van geld voor de gratis veerpont naar Amsterdam-Noord is een voorstel.

Schrappen in talloze subsidies behoort tot de mogelijkheden. Het verlagen van de bijdrage voor kunst en cultuur met een kwart bespaart ruim 23 miljoen euro. Om de nieuwe gemeenteraad voldoende keuzeruimte te bieden, hebben Asscher en Van Poelgeest voor 379 miljoen euro aan keuzes opgenomen, veel meer dan nodig is om te bezuinigen.

Noord-Zuidlijn

Het stoppen van de Noord-Zuidlijn is niet als maatregel opgenomen, omdat dit naar verwachting geen geld oplevert. Het stopzetten van de bouw van de nieuwe metrolijn kost op dit moment 2 miljard euro.

Het nieuwe college in Amsterdam is in principe vrij van de voorstellen af te wijken. ''Je bent vrij, maar het is een vrijheid waar je niet vrolijk van wordt'', aldus Asscher.

''Met onze reeks van mogelijke maatregelen kun je stad op een gezonde en verstandige manier door de crisis heen helpen.''

NUwerk

Tip de redactie