De prijsverlaging van ruim duizend artikelen bij supermarktketen Albert Heijn (AH), heeft nauwelijks extra consumenten naar de AH-winkels gelokt. 

Van alle Nederlandse huishoudens doet ongeveer 45 procent zijn boodschappen bij de Zaanse supermarktketen. Dat is ongeveer evenveel als een jaar geleden. Dat meldt marktonderzoeker GfK vrijdag.

Na het prijzenoffensief van Albert Heijn volgden andere supermarktketens namelijk vrij snel met het verlagen van prijzen, zegt GfK-onderzoeker Joop Holla.

Daardoor heeft Albert Heijn nauwelijks voordeel gehad van de kortingsactie. Het marktaandeel van Lidl is daarentegen toegenomen, van 23 procent vorig jaar naar 25 procent nu.

Lidl geldt als grote concurrent van marktleider AH. Maar volgens supermarktdeskundige Joop Holla van GfK hebben alle ketens er last van en in het bijzonder de Aldi. 

Imago

AH begon de prijzenslag in een poging om bij consumenten zijn dure imago bij te stellen. Het onderzoeksbureau MarketResponse concludeerde vorige week dat dit niet is gelukt. Als het om A-merken gaat, ervaart 47 procent van de consumenten AH nog altijd als duurste supermarkt.

Toch is er nog altijd een grote schare vaste klanten, maar die gaat wel in toenemende mate 'vreemd' bij Lidl. Zij laten zich verleiden door lagere prijzen voor bijvoorbeeld diepvriesvlees en wijnen. Toch blijven deze consumenten terugkeren bij Albert Heijn. 

Volgens Holla is van een echte prijzenoorlog nog altijd geen sprake. De andere ketens zijn AH wel gevolgd met prijsverlagingen, maar niemand is er echt ondergedoken. Het was meer verdedigen dan aanvallen, meent hij.