Bij de aangifte inkomstenbelasting over 2012, kunt u de hypotheekrente aftrekken mits het geld gebruikt is voor de eigen woning.

Heeft u een deel van het geld besteed aan het kopen van een auto, dan moet u dat deel van de lening opgeven als schuld in box 3.

Fiscale partners kunnen zelf bepalen bij wie zowel het eigenwoningforfait als de aftrek hypotheekrente wordt toebedeeld. Het pakt over het algemeen het voordeligst uit bij degene met inkomen in het hoogste belastingtarief.

Kosten

Als u in 2012 een eigen woning heeft gekocht zijn er een aantal kosten die eenmalig aftrekbaar zijn:
- afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor de lening
- notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
- betaalde boeterente of oversluitkosten
- taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)
- kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
- bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst
- kosten van nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (onder voorwaarden)

Twee woningen

Als u tijdelijk in het bezit bent van twee woningen, omdat uw oude woning nog niet verkocht is, mag u maximaal drie jaar de (hypotheek)rente voor deze woning aftrekken. Dit geldt niet als u de oude woning verhuurt.

Als u een woning heeft verkocht waarvan de opbrengst hoger was dan de eigenwoningschuld, dan houdt de Belastingdienst rekening met deze overwaarde. Voor de nieuwe woning mag u alleen de rente aftrekken over de aankoopprijs van de nieuwe woning minus de overwaarde.

Als u uw woning met verlies heeft verkocht, vanaf 29 oktober 2012, mag u de rente op restschuld maximaal tien jaar aftrekken van de belasting.

Vanaf 2013 gelden strengere regels en kunt u de rente van nieuwe hypotheken alleen aftrekken mits gedurende de looptijd van dertig jaar volledig en ten minste annuïtair afgelost wordt.

Zie ook:
Aangifte doen voor 1 april
Belastingtips voor vermogenden
Belastingtips voor particulieren