AMSTERDAM – Werknemers die thuiswerken worden vaak over het hoofd gezien door hun werkgever bij promoties. Bedrijven blijken nog steeds veel belang te hechten aan aanwezigheid op kantoor.

Dat blijkt uit onderzoek van de London Business School waarover The Economist bericht.

Onderzoeker Daniel Cable legde de promotiekansen van thuiswerkers en ‘traditionele werknemers’ naast elkaar. Werknemers die regelmatig fysiek op kantoor aanwezig zijn, blijken door hun managers als ‘betrouwbaarder’ en ‘productiever’ gezien te worden ongeacht de kwaliteit van hun werk.

Zichtbaarheid creëert de illusie van waarde, aldus het onderzoek. Mensen die aan het einde van de werkdag als laatste het kantoor verlaten maken indruk, ook als ze die extra tijd alleen maar gebruiken om op sociale media rond te hangen.

Aanmoedigen

Opmerkelijk genoeg gelden deze conclusies ook voor ondernemingen die hun personeel expliciet aanmoedigen thuis te werken. Veel flexwerkers hebben dit door en sturen hun baas uitgebreide verslagen van hun uitgevoerde werkzaamheden.

Vooral werkende moeders hebben last van deze ‘cultuur van aanwezigheid’. Zij werken vaker thuis om hun werk te kunnen combineren met de zorg voor hun kinderen.

Cable concludeert dat thuiswerken zijn stigma vermoedelijk alleen zal verliezen als de meeste mensen het doen, of wanneer ook de baas zelf aan flexwerken doet.