Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer wil minder nachtvluchten van en naar luchthaven Schiphol. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) beloofde donderdag tijdens een debat over luchtvaart te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

Sommige partijen, zoals GroenLinks en Partij voor de Dieren, willen een totaalverbod op nachtvluchten. D66 is voor een "flinke reductie" en het CDA vindt dat er
"kritischer" naar de nachtvluchten gekeken moet worden.

De SP is voor een geleidelijk verbod waarbij de werkgelegenheid niet uit het oog mag worden verloren.

Tussen 23.00 uur 's avonds en 7.00 uur 's ochtends vinden jaarlijks zo'n 32.000 vluchten plaats. Veelal gaat het om vakantie- en vrachtvluchten. Volgens Jan Paternotte (D66) loopt Schiphol hiermee totaal uit de pas vergeleken met andere Europese luchthavens. De minister wil leren van regimes in het buitenland, zodat voor "de optimale mix" gekozen kan worden.

Van Nieuwenhuizen wil voorkomen dat de problemen zich verplaatsen naar de randen van de nacht. Ook wil ze kijken naar de economische gevolgen van het beperken van het aantal nachtvluchten. KLM liet vorig najaar weten geen voorstander te zijn van minder vluchten in de nacht.

Minister werkt aan nieuwe visie voor 2020-2050

Vorige week kreeg de minister nog advies van de onafhankelijke Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) om het aantal nachtvluchten te verminderen. Het aantal nachtvluchten kan worden beperkt door die vluchten "substantieel" duurder te maken of door bepaalde vluchten niet meer toe te staan, aldus de Rli.

Tot en met 2020 is het aantal vluchten voor Schiphol vastgelegd. Voor de periode daarna, tot 2050, werkt de minister aan een nieuwe visie. De aanpassing en invoering gaan tijd kosten, zei ze tegen de Kamerleden. Ze voorziet daarom voor na 2020 een "interim-periode van enkele jaren". Het kabinet is volgens haar voor "groei met hinderbeperking".