Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil al vanaf de winter van 2021/2022 de vliegtuigen die vanaf Lelystad Airport opstijgen geen of nauwelijks gebruik meer laten maken van zogeheten laagvliegroutes.

Dat staat in een brief die ze donderdagavond samen met staatssecretaris Barbara Visser (Defensie) heeft aangeboden aan de Tweede Kamer.

De laagvliegroutes leidden tot veel protesten in de provincies die rond Flevoland liggen. Bewoners van die provincies voorzagen veel overlast van de relatief laag vliegende vliegtuigen. De provincies Gelderland en Overijssel vinden dat de minister Lelystad Airport pas kan openen na het afschaffen van de laagvliegroutes.

De toestellen vanaf Lelystad zouden in eerste instantie niet direct naar grotere hoogten kunnen stijgen, omdat die anders het vliegverkeer rond Schiphol in de weg zouden zitten. De vliegtuigen vanaf Lelystad zouden daardoor tientallen kilometers relatief laag moeten vliegen.

Maar na overleg tussen de minister van Infrastructuur, de staatssecretaris van Defensie en de luchtverkeersleiding van de civiele en militaire luchtvaart is besloten dat die eis - het vliegverkeer van Lelystad mag het verkeer van Schiphol niet verstoren - niet meer van toepassing is.

Vliegtuigen mogen van hoger luchtruim gebruikmaken

Daarnaast mogen vliegtuigen na het opstijgen vanaf Lelystad gebruik gaan maken van een hoger deel van het luchtruim, waar op dit moment alleen nog militaire toestellen mogen vliegen. Dat kan vanaf de winter van 2021/2022 ingevoerd worden.

Vliegverkeer vanaf Lelystad Airport zou alleen in uitzonderingsgevallen gebruik moeten maken van de laagvliegroutes, bijvoorbeeld bij bepaalde weersomstandigheden of als een specifieke landingsbaan op Schiphol gebruikt wordt.

Nieuwe indeling luchtruim vanaf 2023

Ook wordt er gekeken hoe het luchtruim vanaf 2023 efficiënter ingedeeld kan worden. Mogelijk komt er een grensoverschrijdend militair oefengebied in het noorden van Nederland en Duitsland. In het oosten en zuidoosten van Nederland moet een nieuwe indeling ervoor zorgen dat vliegverkeer richting de Nederlandse luchthavens beter afgewikkeld kan worden.

Het is de bedoeling dat Lelystad Airport in het voorjaar van 2020 opengaat voor commerciële vluchten. De luchthaven moet voor een groot deel vluchten overnemen van Schiphol, omdat dat vliegveld aan het maximum aantal jaarlijkse vliegbewegingen (starts en landingen) zit.

Door vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad Airport te verhuizen, ontstaat er op Schiphol ruimte voor nieuwe vluchten, die van economisch belang zijn voor Nederland.