Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Maandag 20 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Nieuw plan minister moet maatschappijen naar Lelystad Airport bewegen

Door NU.nl/ANP

17 jan 2019 om 11:36Update: 4 jaar geleden
nujij comment136 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Met een nieuw plan hoopt minister Cora van Nieuwehuizen (Infrastructuur en Waterstaat) luchtvaartmaatschappijen te verleiden de overstap te maken van Schiphol naar Lelystad Airport, de luchthaven die in 2020 open moet gaan voor commerciële vluchten.

De minister wil vakantieverkeer prikkelen om van Schiphol weg te gaan door die vluchten voorrang te verlenen bij de verdeling van de slots (vliegrechten) voor Lelystad Airport, staat in een brief die de minister donderdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Voor de ruimte die op Schiphol ontstaat komen alleen vluchten waarvan op dit moment minstens 10 procent van de passagiers overstapper (transferpassagier) is in aanmerking.

De minister wilde in eerste instantie vluchten die nu vliegrechten op Schiphol hebben naar Lelystad Airport verplaatsen. Op Schiphol zou door het verplicht naar Lelystad verplaatsen van die vluchten ruimte ontstaan voor nieuwe vluchten die van economisch belang voor Nederland zouden zijn. De luchthaven in Flevoland zou daarnaast niet autonoom mogen groeien.

De Europese Commissie stelde dat het op die manier verdelen van vluchten niet in overeenstemming is met de Europese richtlijnen. Lelystad Airport mag luchtvaartmaatschappijen niet weigeren omdat ze voorheen niet op Schiphol vlogen. Eerder hadden luchtvaartmaatschappijen al hun beklag gedaan over die regel.

Het besluit van de Europese Commissie dat het eerdere voorstel van de minister niet in lijn is met de Europese richtlijnen dwong minister Van Nieuwenhuizen ertoe met een nieuw plan te komen. Daarin staat dus dat maatschappijen die voor Lelystad Airport kiezen zelf mogen weten naar welke bestemmingen ze vliegen. De lijst met bestemmingen voor de luchthaven wordt geschrapt.

Minister onderzoekt belangstelling voor Lelystad Airport

De komende maanden laat de minister onderzoeken hoe groot de belangstelling bij luchtvaartmaatschappijen is om vluchten van Schiphol naar Lelystad Airport te verplaatsen.

De Europese Commissie moet het nieuwe plan dat maatschappijen moet verleiden voor Lelystad te kiezen nog beoordelen en bekijken of het voldoet aan de Europese regels. Die Europese regels schrijven onder meer voor dat de minister de ruimte op Lelystad Airport niet exclusief aan maatschappijen die al op Schiphol vliegen mag geven.

Lelystad Airport moet in 2020 open

In de brief die minister Van Nieuwenhuizen vrijdag heeft gestuurd staat geen datum over wanneer Lelystad Airport open kan gaan voor commerciële vluchten. Ze streeft ernaar om de luchthaven in 2020 in gebruik te nemen, maar vorige maand stelde ze dat het wel "steeds ingewikkelder" is geworden.

De opening van Lelystad Airport is al twee keer eerder uitgesteld. Bewoners van de provincies rondom Flevoland zijn fel tegen de komst van commerciële vluchten vanaf Lelystad Airport. Ze vrezen geluidsoverlast doordat de vliegtuigen tientallen kilometers lang lager moeten blijven vliegen, omdat ze anders het vliegverkeer dat Schiphol nadert in het luchtruim in de weg zitten.

Pas na een herindeling van het luchtruim, in 2023, kunnen de vliegtuigen vanaf Lelystad Airport direct naar grote hoogte stijgen.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!

Eerder

  • 25 dec 2018 om 10:02
    Dit zijn de vijf knelpunten rond de uitbreiding van Schiphol
    Dit zijn de vijf knelpunten rond de uitbreiding van Schiphol
  • 18 dec 2018 om 18:19
    Verder uitstel opening Lelystad Airport onbespreekbaar voor VVD
    Verder uitstel opening Lelystad Airport onbespreekbaar voor VVD
  • 04 dec 2018 om 15:50
    Europese Commissie zorgt voor nieuwe tegenslag Lelystad Airport
    Europese Commissie zorgt voor nieuwe tegenslag Lelystad Airport
  • 21 nov 2018 om 23:19
    Actiegroepen willen nieuw onderzoek naar milieueffecten Lelystad Airport
    Actiegroepen willen nieuw onderzoek naar milieueffecten Lelystad Airport
  • 01 nov 2018 om 13:56
    Adviesgroep valt minister af over Lelystad Airport
    Adviesgroep valt minister af over Lelystad Airport
  • 18 okt 2018 om 18:01
    Minister vindt nieuw rapport over Lelystad Airport niet nodig
    Minister vindt nieuw rapport over Lelystad Airport niet nodig
Beeld: ANP
nujij comment136 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

PolitiekLelystad Airport

NUjij: Uitgelichte reacties

DirkEQ
17 jan 2019 om 13:11
De minister probeert hoe dan ook haar (politiek) wil door te zetten en het vliegveld veel eerder operationeel te maken dan wenselijk is. De minister wil geen gezichtsverlies of zich committeren aan de wens van het Volk en dus moet het vliegveld al in 2020 te gebruiken zijn ondanks de grote weerstand wat onder de bevolking leeft. er zijn veel protesten vanuit Overijssel, Gelderland Flevoland, Friesland en Noord-Holland tegen het laagvliegen. Het zou mij niet verbazen als de regering dit allemaal aan de laars lapt onder het mom dat we er maar aan moeten wennen! Uitgangspunt van deze regering is niet het algemeen welbevinden van de burger maar het fiscaal economisch belang dat de overheid hierin heeft. Bovendien wordt het verplaatsen van het probleem (geluidsoverlast) als enige oplossing gezien terwijl een vliegveld in de Noordzee een goed alternatief is. Dat zou te veel geld gaan kosten, maar per saldo is dat een veel betere oplossing dan 'Lelystad'.
Respect: 👍 7Reacties: 💬 3
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment136 reacties

Net binnen

  • 11:21
    Bitcoinkoers stijgt verder door bankenonrust: 70 procent erbij sinds begin dit jaar
  • 11:01
    Willem-Alexander en Máxima komen dit jaar naar Deventer voor Koningsspelen
  • 10:35
    Gasprijs daalt tot onder de 40 euro
  • 10:31
    Voetballer Rai Vloet erkent alcoholgebruik voorafgaand aan dodelijk ongeluk

Meest gelezen

  • 1
    Drie mannen opgepakt die duizend Nederlanders oplichtten voor 1,2 miljoen euro
  • 2
    Aston Martin met succes in beroep: Alonso heeft derde plaats in Jeddah terug
  • 3
    NU+Verstappen ontevreden na tweede plaats Jeddah: 'Alles moet perfect zijn'
  • 4
    'Nucleaire optie' van Macron maakt Franse pensioenonrust alleen maar groter
  • 5
    De overheid vindt het niet fijn, maar we gaan steeds vaker aan de slag als zzp'er


Nieuwsvideo's

  • Ruimtepuin brandt grotendeels op in dampkring boven Californië
    Ruimtepuin brandt grotendeels op in dampkring boven Californië
  • Finland bouwt 200 kilometer aan hekken op de Russische grens: dit is het plan
    Finland bouwt 200 kilometer aan hekken op de Russische grens: dit is het plan
  • Brandweer blust felle autobrand in Houten
    Brandweer blust felle autobrand in Houten
  • Kijk hier de inhaalrace van Verstappen in Saoedi-Arabië terug
    Kijk hier de inhaalrace van Verstappen in Saoedi-Arabië terug

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden