Over uiterlijk vijf jaar zijn er geen onbewaakte spoorovergangen meer. Ze worden beveiligd, of ze worden opgeheven. Mogelijk komen er ook flitspalen bij overwegen om roekeloos gedrag van weggebruikers terug te dringen.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wil "nul slachtoffers" door ongevallen op spoorovergangen. Ze gaat afspraken maken met gemeenten, provincies, belangenverenigingen en spoorbeheerder ProRail.

Daarnaast moet een landelijk bemiddelaar ervoor zorgen dat het opheffen of beveiligen van overwegen vlotter verloopt. Er zijn nog 135 onbewaakte overgangen, nadat er de afgelopen jaren al zo'n 25 zijn verdwenen of beveiligd.

"Hoewel Nederland bij de koplopers hoort als het gaat om overwegveiligheid, is elk ongeval op een overweg er voor mij één te veel", schrijft Van Veldhoven. "Overwegen die niet zijn beveiligd door spoorbomen en bellen zijn gewoon niet meer van deze tijd."

Eind dit jaar wordt bekeken of flitspalen bij overwegen kunnen helpen bij het terugdringen van risicovol gedrag.

Van Veldhoven reageert met haar besluit op een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), die het eerder dit jaar "onacceptabel" noemde dat er jaarlijks gemiddeld elf mensen overlijden bij ongelukken op spoorwegovergangen.

Volgens de OVV kan het gemiddelde omlaag, maar lukt dat niet door een te versnipperde aanpak van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De OVV noemde onbeveiligde overwegen "ontoelaatbaar" met de huidige hoge treinsnelheden.

Dit jaar drie doden bij onbewaakte overgang

ProRail wil al langer van alle onbewaakte overwegen af. Vorige week publiceerde de spoorwegbeheerder beelden van bijna-ongelukken om te wijzen op de gevaren van onbewaakte overwegen.

Dit jaar zijn er drie mensen omgekomen bij een ongeval bij zo'n overweg. Volgens ProRail vinden er jaarlijks erg veel bijna-ongelukken plaats.

Volgens Van Veldhoven is het aantal slachtoffers bij overwegen sinds 2000 gedaald met 70 procent. In 1980 waren er 152 aanrijdingen, waarbij 54 dodelijke slachtoffers vielen. "De laatste jaren schommelt het aantal aanrijdingen net onder de dertig met drie tot veertien dodelijke slachtoffers per jaar", aldus de staatssecretaris.

Het verdwijnen van de laatste onbewaakte overgangen stond aanvankelijk gepland voor 2028, maar dat duurt Van Veldhoven te lang en ze noemt de overgangen niet meer van deze tijd.