Het is volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) niet nodig om een nieuw milieueffectrapport (MER) voor Lelystad Airport op te stellen, nu is gebleken dat laag overvliegende toestellen meer herrie maken dan in de bestaande MER is gemeld.

Volgens Van Nieuwenhuizen viel te verwachten dat er verschil zou zitten tussen berekende geluidshinder en gemeten geluidshinder. Het verschil is niet ongebruikelijk groot, meldt ze donderdag aan de Tweede Kamer.

Lelystad Airport moet vanaf 2020 vakantieverkeer van Schiphol overnemen, maar er is veel weerstand tegen dat plan.

Eind mei vloog een Boeing 737-800 urenlang rondjes boven Nederland om mensen te laten horen hoeveel geluidshinder Lelystad Airport zal veroorzaken. Uit geluidsmetingen tijdens deze zogenoemde belevingsvlucht bleek dat het piekgeluid 3 tot 7 decibel luider was dan maximaal zou mogen.

Tegenstanders van Lelystad Airport noemden de metingen "onthutsend", zeker omdat volle vakantievliegtuigen zwaarder zijn dan het lege toestel van de belevingsvlucht en dus meer geluid zullen maken. De tegenstanders zijn verontwaardigd, omdat de minister de extra gemeten geluidshinder normaal vindt.