
Boete dreigt voor NS en ProRail na wederom slechte prestaties HSL
Dat vindt staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu), die met dat oordeel de druk op beide bedrijven opvoert. Ze deelde eerder al boetes uit en onderzoekt of ze de spoorverbinding aan concurrenten wil gunnen.
De Intercity Direct die op het traject rijdt, had in de eerste zes maanden van 2017 zo vaak vertraging dat opnieuw een boete dreigt. Dijksma "verwacht van NS en ProRail dat zij er alles aan zullen blijven doen om zich in de tweede helft van dit jaar te revancheren", schrijft ze aan de Tweede Kamer.
Maar de twee bedrijven hebben de bewindsvrouw laten weten dat ze niet durven te beloven dat er in het restant van dit jaar genoeg verbetert.
Om de reizigers tegemoet te komen, hoeven zij binnenkort buiten de spits geen toeslag meer te betalen voor reizen met de Intercity Direct. De regeling gaat nog voor het eind van het jaar in en wordt betaald uit de boetepot. Tot de boetepot - na een maand of drie, schat Dijksma - leeg is.
Dijksma trekt verder 60 miljoen euro uit om de infrastructuur van de hogesnelheidslijn (HSL) te verbeteren.