Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) is onduidelijk geweest in haar informatievoorziening naar de Tweede Kamer over de inzet van extra NS-materiaal om de drukte op het spoor te kunnen opvangen.

Dat zegt CDA-Kamerlid Martijn van Helvert tegen NU.nl. Hij spreekt van "mistige informatievoorziening" door de staatssecretaris.

Eind 2015 schrijft Dijksma aan de Tweede Kamer hoe zij de verwachte drukte op het spoor wil gaan aanpakken. Door de aantrekkende economie en vele werkzaamheden, dreigt er in 2016 een materiaaltekort te ontstaan.

Dijksma schrijft dat het treintype Mat '64, ook wel aangeduid als apekop, tot 1 april 2016 wordt ingezet als reservemateriaal als één van de oplossingen. Deze treinen zouden eigenlijk met ingang van het nieuwe spoorboekje dat jaar uit dienst worden genomen.

Ook worden sprinters omgebouwd zodat er extra zitplaatsen zijn en rijden op sommige trajecten bussen.

"Met het toevoegen van extra capaciteit wordt het tekort aanzienlijk verkleind", schrijft Dijksma in 2015 over de plannen. De Mat '64 kan in geval van storingen te hulp schieten, aldus de bewindsvrouw.

Gesloopt

Uit documenten van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat er op 16 november 2015 38 Mat '64 treinstellen zijn gesloopt, terwijl er in totaal 43 van dit type treinstellen actief waren op het spoor. Dat betekent dat er maar vijf treinstellen beschikbaar waren om te worden gebruikt om de materiaalproblemen op te lossen.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat in een reactie weten dat deze vijf treinstellen zijn 'opgeknipt' waardoor er uiteindelijk meerdere treinen hebben kunnen rijden.

Oppositie

Van Helvert is verontwaardigd dat hij destijds niet door de staatssecretaris werd geïnformeerd dat het om slechts vijf extra treinstellen ging. "Het is dan misschien geen liegen van de staatssecretaris, maar wij hebben als Kamer ook niet de volledige waarheid gekregen", zegt de CDA’er. Hij vraagt zich af wat de andere aangedragen oplossingen nog voorstellen.

"Dat er wel eens wat fout gaat, kan ik me goed voorstellen. Het duurt alleen altijd zo lang voordat de NS heeft bijgestuurd. En de staatssecretaris laat zich altijd weer gebruiken als dekmantel", aldus Van Helvert.

Haringen

Stientje van Veldhoven (D66) vindt het vooral opmerkelijk dat er 38 treinen zijn gesloopt terwijl men wist dat er op dat moment juist extra materiaal nodig was.

"We wisten als Kamer dat het aantal reizigers in 2016 zou toenemen en dat er een materiaaltekort zou ontstaan. Waarom sloop je dan 38 treinen in plaats van die beschikbaar te stellen om de problemen op te lossen?", vraagt Van Veldhoven zich af.

"Er zitten zoveel mensen elke dag als haringen opeengepakt in treinen en lezen nu dat er meer treinen hadden kunnen zijn", aldus de D66-politica.

Ook PVV’er Barry Madlener was al zeer verbaasd dat er oud materiaal weg zou gaan zonder dat er iets voor in de plaats zou komen. "Je moet geen oude schoenen weggooien voordat je de nieuwe binnen hebt."

Madlener erkent dat Dijksma vooraf al had gewaarschuwd voor een trits aan problemen op het spoor. Maar als de staatssecretaris een oplossing presenteert, moet je daar ook de getallen bij noemen als je die hebt. "Dat is essentiële informatie", aldus Madlener.

Dijksma

Dijksma laat in een reactie weten dat van alle maatregelen richting de Kamer precies is aangegeven hoeveel sta- en zitplaatsen ze opleveren. 

In eerdere debatten is uitgebreid stilgestaan bij de bezwaren om de Mat '64 langer in de dienstregeling te houden. Juist dit was volgens Dijksma de reden waarom ze een 'alles uit de kast' scenario aan de NS heeft gevraagd om de verwachte drukte in treinen tegen te gaan.