De NS moet voor de kerst duidelijk maken hoe het spoorbedrijf een dreigend tekort aan treinen volgend jaar gaat voorkomen. 

Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur zondag in het tv-programma WNL op Zondag.

Het tekort aan treinen op bepaalde trajecten ontstaat doordat de NS verouderd materieel afdankt, terwijl vervangende treinen pas eind volgend jaar worden geleverd. Het gaat om ongeveer 5.000 zitplaatsen.

"De NS moet dit oplossen, het is hún probleem", zei Dijksma zondag. Er moet daarbij "voorkomen worden dat groepen mensen in de knel komen", aldus de staatssecretaris.

Eerder suggereerde de NS onder meer dat scholen en hogere onderwijsinstellingen hun lesuren meer gaan spreiden om zo te helpen het probleem van het treinentekort op te lossen.

Schadeclaim

Consumentenclaim is begonnen met het verzamelen van klachten van reizigers over te volle treinen. Met deze informatie gaat de organisatie een schadeclaim indienen bij de NS voor de overvolle treinen. Binnen enkele dagen hebben zich al vele duizenden reizigers gemeld met klachten.

Hoe hoog de claim gaat worden, staat nog niet vast. Dit hangt ook af van het aantal meldingen. Mocht de NS worden veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan gedupeerden, dan krijgt Consumentenclaim daar een deel van.

Ingrijpen

Ook over de problemen bij spoorbeheerder Prorail zei Dijksma dat daar nu echt ingegrepen moet worden. Ze doelde op het geld dat jaarlijks bij Prorail op de plank blijft liggen voor onderhoud van het spoor, terwijl voor de komende jaren een tekort van honderden miljoenen dreigt bij beheer, onderhoud en vervanging.

De spoorbeheerder kwam het afgelopen jaar al verscheidene keren negatief in het nieuws, onder meer door kostenoverschrijdingen bij verbouwingen van stations.