Als het aan de Tweede Kamer ligt moet staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) bekijken of machinisten makkelijker zelf een wissel kunnen repareren.

Dat blijkt woensdag uit een rondgang van NU.nl. Aanleiding is een oproep van de baas van spoorbeheerder Prorail, Pier Eringa. Hij stelt dat verstoringen vaak het gevolg zijn van overbodige regels.

Bij wisselstoringen mag de machinist nu bijvoorbeeld uit veiligheidsoverwegingen niet de trein uit om eenvoudig snel een geblokkeerde wissel vrij te maken. In plaats daarvan moet er een expert gebeld worden. Volgens Eringa is de veiligheid echter lang niet overal in het geding.

"De grote zware technische ingrepen moet je de specialisten laten doen, maar als nu een kwajongen een wc-papierrolletje tussen een wissel stopt, werkt ie niet", aldus Eringa woensdag in het AD

"Dan moet de machinist bellen en wachten tot de aannemer een monteur stuurt die het rolletje weghaalt. Het gezond verstand moet weer terug op het spoor."

Onnodige regels

VVD-Kamerlid Betty de Boer voelt er wel wat voor. "Eringa is de expert en de baas van zijn personeel. Als hij de veiligheid kan garanderen heb ik daar geen moeite mee. Plus: als de reiziger er mee geholpen wordt is dat mooi." PvdA-Kamerlid Duco Hoogland: "Als het werkt en het kan lijkt het me prima."

Het CDA stelt dat Eringa zich ontpopt als een "Z.O.R.R.O. Zoek Onnodige Regels en Ruim ze Op", aldus CDA-Kamerlid Martijn van Helvert. "Ik hou wel van die hands on mentaliteit. Vroeger ging dat ook zo. Machinisten fixen zelf wel kleinigheden."

Volgens D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven is het altijd goed om te kijken waar regels kunnen worden versoepeld. "Maak gebruik van de professional. Zonder daarbij de veiligheid van zo'n machinist in gevaar te brengen natuurlijk." Liesbeth van Tongeren (GroenLinks): "Bizar dat daar nu een mannetje met de auto van elders voor moet komen."

Splitsing NS

De SP stelt dat deze situatie een gevolg is van de splitsing tussen Prorail en NS. "De NS mag nu niet aan het spoor zitten omdat dat van Prorail is. Dat is waanzin", aldus Eric Smaling.

Hij wil daarom dat nu gekeken wordt hoe praktische oplossingen bedacht kunnen worden. Op den duur moeten NS en Prorail weer één organisatie worden, wil hij.

PVV-Kamerlid Barry Madlener sluit zich aan bij de partijen die willen dat Dijksma de mogelijkheid om machinisten de wissels zelf te laten repareren onderzoekt. Donderdag debatteert de Kamer met de staatssecretaris over Prorail.