Arie Slob droeg eerder deze maand het stokje van partijleider van de ChristenUnie over aan fractiegenoot Gert-Jan Segers. Komende week neemt hij afscheid. 

NU.nl sprak hem uitgebreid over zijn jaren als partijleider en zijn rotsvaste geloof in God, terwijl de wereld in brand staat. "Voor mij is een gelovig mens zijn nooit synoniem geweest voor iemand die overloopt van zekerheid."

Slob was politiek actief in een tijd waarbij de kerken steeds verder leeg liepen, maar waar de ChristenUnie meer macht had dan ooit. Van 2007 tot en met begin 2010 was hij fractievoorzitter voor zijn partij, terwijl de ChristenUnie onderdeel was van wat sommigen het vechtkabinet van Balkenende en Bos noemen.

De vijandige oppositie van VVD-leider Mark Rutte destijds noemt Slob "platpopulistische oppositiepolitiek". Hij heeft het hem inmiddels vergeven. Rutte diende zelfs een motie van wantrouwen in, omdat het kabinet in zijn ogen niets deed om de opkomende economische crisis aan te pakken.

"Dat is dezelfde Rutte die in de oppositie alles waar de partij eerder voor stond opeens losliet. De partij was voor rekeningrijden. Toen ineens niet meer. Hij zei zelfs: de vijand zit in het Torentje. Toen had hij het over minister-president Jan Peter Balkenende. Probeer je dat eens even voor te stellen."

"En de VVD beschuldigde de christelijke partijen ervan dat het de Taliban in de polder was. Omdat we andere opvattingen hadden over de zondagsrust dan zij."

Kunt u dan diezelfde man die nu in het Torentje zit nog wel serieus nemen?

"Ik heb het hem vergeven. Het was een man die toen in de oppositie zwaar onder druk stond. Gedoe met Rita Verdonk enzo. Maar inmiddels ben ik hem oprecht gaan waarderen."

Die retoriek heeft hem wel in het Torentje gekregen. Had hij niet een punt dat de moeizame relatie tussen Balkenende en Bos de daadkracht van het kabinet in de weg stond?

"Ik geef toe dat de samenwerking tussen CDA en PvdA in het kabinet niet optimaal is geweest. Het is in- en intriest dat dat kabinet vastliep doordat mensen niet konden samenwerken. Terwijl de mogelijkheden er waren om er samen uit te komen."

"Een land mag van haar bestuurders verwachten dat ze het maximale doen in tijden van crisis. Ze hoeven echt niet bij elkaar op de verjaardag."

Politiek venijnigheidje

De ChristenUnie heeft afgelopen jaren geprofiteerd van het fenomeen dat de kiezer op drift is. Afgelopen jaren waren jullie regelmatig nodig voor een meerderheid in de Eerste Kamer. Aan de andere kant is de toon veel harder geworden. Hoe kijkt u naar die ontwikkelingen?

"Het zijn niet meer de traditionele machtspartijen die samen de dienst uit maken. Dat is goed voor de democratie. Partijen moeten rekening houden met elkaar. Je kan niet achteloos allerlei partijen, die verschillende minderheden vertegenwoordigen, negeren."

"Maar de concurrentie maakt de politiek er niet altijd mooier op. Ik wil mezelf er niet boven plaatsen, maar ik zie wel een verruwing. Politici gaan er soms met gestrekt been in."

De hardere toon gaat niet veranderen, lijkt me.

"Dat denk ik ook niet. Je moet het zelf proberen goed te doen. En je laten corrigeren op het moment dat je zelf een keer uit de bocht vliegt. Dat overkomt iedereen weleens een keer."

Kunt u een moment bij uzelf noemen?

"Geen concreet voorbeeld. Ik ben ook weleens hard naar mensen geweest. Soms is het makkelijk om een standpunt van een tegenstander net iets simpeler weer te geven dan het in werkelijkheid is. Gewoon omdat het je goed uitkomt. Of omdat je het kort moet samenvatten, maar er zit ook weleens een politiek venijnigheidje onder."

Geloof

U loopt niet heel erg met uw geloof te koop in de Kamer. Welke rol speelt het geloof in uw politieke werk?

"Geloof kun je niet verkopen, het is gratis. Ik heb het niet gebruikt als een sausje over mijn bijdragen. Het is meer een onderliggende basis van waaruit ik werk en leef. Maar uiteindelijk moet je de basis van waaruit je politiek bedrijft wel vertalen naar concrete politieke standpunten. Daar ga je mee de politieke arena in."

Is het moeilijk om te blijven geloven in een tijd waarbij zoveel onschuldige mensen op barbaarse wijze worden afgeslacht in het Midden-Oosten?

"Dat soort situaties laten zien waar een mens in zijn diepste toe geneigd is: elkaar de hersens inslaan en elkaar het leven onmogelijk maken." 

"In zo'n wereld leven we dus. In die gebrokenheid waar we in de wereld mee te maken hebben, en die zich zo ernstig manifesteert, is het geloof voor mij een baken van rust en houvast. Ook om dat soort situaties aan te kunnen."

"Het heeft bij mij het geloof juist alleen maar sterker gemaakt, omdat ik daar op terug kan vallen."

Ik neem aan dat u weleens voor die mensen bidt. Vraagt u dan niet: waar is dit voor nodig? Waarom voorkomt God dit niet?

"Natuurlijk heb ik ook vragen. Voor mij is een gelovig mens zijn nooit synoniem geweest voor iemand die overloopt van zekerheid. Ik heb niet de hele wereld in mijn zak. Een gelovige is niet iemand die een volmaakt afgerond wereldbeeld heeft, alles kan begrijpen, precies snapt hoe alles werkt."

"Ik snap ook niet alles wat er in de wereld gebeurt. En ik heb ook in mijn persoonlijke leven situaties gehad waarbij ik dacht: 'Waar is dit voor nodig? Ik snap dit niet'."

"Maar ik geloof wel dat er een God boven staat die ons uiteindelijk toch naar iets toe zal leiden waar het wel allemaal goed zal zijn. Dat geeft mij rust en houvast in tijden die onzeker en warrig kunnen zijn."

U bent daar niet over gaan twijfelen toen u 9/11 zag, toen u Bataclan zag, de toestanden in Kobani.

"Maar ga ook verder terug in de geschiedenis. Ook in het verleden zijn er verschrikkelijke dingen gebeurd, die misschien nog wel verschrikkelijker waren."

Er zijn steeds minder mensen die geloven. Heeft de christelijke politiek nog wel bestaansrecht?

"Onze verkiezingsuitslagen zijn onverminderd goed. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Bestaat NU.nl over tien jaar nog?"

Deo volente.

"Dat geldt dan misschien ook wel voor de ChristenUnie. De ChristenUnie is niet een doel in zichzelf. Als christenen op een andere manier invulling kunnen geven aan christelijke politiek, prima."

"God laat zich niet verdrijven. Op welke wijze het geloof zich in de toekomst zal manifesteren via mensen weet ik niet. God verdwijnt niet en het geloof ook niet."