Amsterdam en Rotterdam krijgen ieder 8 miljoen euro extra van het ministerie van Infrastructuur en Milieu om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Dat laat staatssecretaris Sharon Dijksma donderdag aan NU.nl weten.

"De luchtkwaliteit gaat in Nederland met sprongen vooruit, maar er zijn nog verbeterpunten", zegt Dijksma.

Die zogenoemde knelpunten bevinden zich voornamelijk in Amsterdam en Rotterdam. Het extra geld van het Rijk dient als steuntje in de rug, de steden moeten zelf ook een bijdrage leveren door maatregelen te nemen.

Volgens de bewindsvrouw liggen de plannen daarvoor al klaar. Zo komt Rotterdam met een sloopregeling voor milieuvervuilende bestelbussen en komen er meer laadpalen voor elektrische auto's. 

Dieselbussen

Amsterdam gaat zijn dieselbussen vervangen voor voertuigen die rijden op waterstof en elektriciteit. Het Gemeenschappelijk Vervoerbedrijf (GVB) kondigde al eerder dit jaar aan om de ongeveer tweehonderd dieselbussen te vervangen voor milieuvriendelijke varianten.

Volgens een berekening van het GVB kost een wagenpark met 220 elektrische bussen in totaal 75 miljoen euro. Dat is 30 miljoen euro meer dan de huidige 200 dieselbussen. Het aantal bussen is hoger omdat de afstand die de bussen kunnen rijden op elektriciteit kleiner is.

"Als we nu niet iets extra's doen, dan kom je in de problemen", licht Dijksma haar besluit verder toe.

Toen in 2009 het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit is gestart, was langs 300 kilometer de concentratie stikstofdioxide te hoog volgens Europese richtlijnen. Nu is dat bij 10 kilometer het geval, en dan met name rond de twee grootste steden.