In de nieuwe Mediawet moeten de mogelijkheden voor de publieke omroep om reclame uit te zenden worden beperkt.

Dat wil D66-Kamerlid Kees Verhoeven, zo laat hij weten aan NU.nl. 

"De NPO zegt over zichzelf dat zij van iedereen en voor iedereen is. Dan moet je geen drempels opwerpen en de kijker lastig vallen met steeds meer en langere reclames", aldus Verhoeven.

Door de bezuinigingen bij de publieke omroep wordt de wettelijke ruimte om reclame uit te zenden door de NPO steeds meer ingezet, ook op internet.

Ster-directeur Arian Buurman zei eerder dit jaar de grenzen van de wet te willen opzoeken. "Nu is 7,5 tot 8 procent van de dagelijkse zendtijd reclame; het wettelijke maximum is 10 procent per dag. Tussen 7,5 en 10 procent zit ruimte die we graag willen benutten", aldus Buurman.

Verhoeven wil dat voorkomen en stelt daarom voor deze wettelijke ruimte op televisie en radio te beperken tot 8 procent van de zendtijd. Op internet moet de reclame wettelijk worden beperkt tot 30 seconden.

Pre-roll

Nu is deze ruimte voor pre-rolls, oftewel reclame voor internetvideo's, beperkt tot 30 seconden via een zogeheten 'bindende regeling'. Verhoeven zegt echter van mensen in Hilversum te horen dat de Ster dit wil uitbreiden naar 60 seconden.

"Dat leidt tot grote ergernis bij de kijker terwijl de extra inkomsten klein zijn", aldus Verhoeven. Hij wil daarom dat de restricties voor internetreclame ook worden vastgelegd in de Mediawet.

Donderdag debatteert de Tweede Kamer met staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) over de nieuwe Mediawet. Verhoeven zal daar zijn voorstel doen.

Vooralsnog lijkt Verhoeven op weinig steun te kunnen rekenen, omdat minder reclame ten koste gaat van het budget voor programma's.

"Slecht idee van D66", stelt VVD-Kamerlid Arno Rutte. "Kortere reclames betekenen minder geld voor programma's. Ik ben er niet voor om vervolgens meer belastinggeld in de publieke omroep te storten".

SP-Kamerlid Jasper van Dijk steunt het betoog van Verhoeven wel. "Wat mij betreft gaan we naar minder reclame op de publieke omroep en compenseren we dat met extra budget", aldus Van Dijk. "Niet alleen op tv, maar ook op internet kan reclame erg irritant zijn." 

Amusement

In de nieuwe Mediawet wil Dekker kritischer kijken naar de doelstellingen van de publieke omroep. Daarbij is geen plek meer voor programma's die zich puur richten op amusement. 

Dekker zei daarover onlangs: "Criticasters zeiden: Dekker wil dat er niet meer gelachen mag worden bij de publieke omroep. Dat we alleen nog maar naar zware opera's kunnen kijken. Dat is niet het geval. Amusement is een belangrijk vehikel om bij te dragen aan educatie. Maar amusement is geen doel op zich."

Volgens hem is er geen rechtvaardiging te bedenken waarom er belastinggeld moet worden gestoken in puur amusementprogramma's als BananasplitRanking the Stars en De Slechtste Chauffeur van Nederland die net zo goed bij de commerciële omroepen te zien kunnen zijn.

"'Dat de staatssecretaris het in zijn hoofd haalde om programma's te noemen', werd er gezegd. Maar niemand heeft me kunnen uitleggen waarom we het wel zouden moeten doen", aldus Dekker.

"Er werd geagiteerd op de plannen gereageerd. Zo gaat het vaak in Hilversum. Dat maakt me niet zoveel uit. Als je wat wilt veranderen dan raak je aan gevestigde belangen."