Het KLM-personeel roept de Tweede Kamer op zich in te zetten voor een "eerlijker speelveld" in de luchtvaart. De ondernemingsraad waarschuwt in een petitie dat er 33.000 banen op de tocht staan. 

Een opeenstapeling van Brusselse en nationale regels hindert de Europese luchtvaart, stelt de ondernemingsraad.

Ook hoge havengelden en beveiligingskosten op Schiphol staan een goede concurrentiepositie voor KLM in de weg. Regels tegen subsidiëring van concurrenten in de Golfregio blijken daarnaast niet te werken.

In de petitie roept het KLM-personeel de Tweede Kamer op de regeldruk te verminderen en de kosten voor het gebruik van Schiphol structureel te verlagen. De rijksoverheid is meerderheidsaandeelhouder van de luchthaven, die zijn rol als internationaal knooppunt grotendeels dankt aan KLM.

De KLM'ers benadrukken dat zij zelf ook offers brengen om het bedrijf weer concurrerend te maken. De luchtvaartmaatschappij, onderdeel van de al jaren verlieslatende groep Air France-KLM, bezuinigt de komende jaren 700 miljoen euro. Dat zal tot pijnlijke maatregelen leiden, aldus de ondernemingsraad.