De Telegraaf heeft documenten gepubliceerd van de kritische interne rapportage over Prorail. 

Dinsdag wordt er in de Kamer gedebatteerd met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) vanwege problemen bij de spoorbeheerder. 

De Telegraaf citeerde al eerder uit de stukken, maar heeft ze nu in zijn geheel online gezet. Mansveld en Prorail gaven maandag nog aan de rapporten niet te willen overhandigen aan de Kamer. 

Het gaat om interne rapportages waarvan niet precies duidelijk is wie ze heeft opgeschreven en wanneer ze zijn opgesteld.

De documenten geven aan dat er hiaten zitten in de financiële administratie en dat zelfs fraude niet kan worden uitgesloten. Verder valt te lezen dat de financiële afdeling van Prorail "onnauwkeurig en inconsistent" werkt.

De twee bewuste documenten schetsten een onthutsend beeld over de spoorbeheerder. Zo werken financiële medewerkers van ProRail ’onnauwkeurig en inconsistent’. 

Onjuist

President-commissaris Hans Alders van Prorail vindt de berichtgeving over de situatie bij Prorail en de verhouding met het ministerie ''volkomen overtrokken''. Het geeft een ''onjuist beeld''.

Eerder deze maand kwam naar buiten dat de spoorbeheerder voor projecten voor de periode 2018-2028 circa 475 miljoen euro tekortkomt. Zo zou de verbouwing van het centraal station van Utrecht 53 miljoen meer kosten dan gepland.

Volgens Alders is het financiële gat van bijna een half miljard het gevolg van het feit dat de overheid geen of onvolledige prijscompensatie biedt en omdat Prorail van dezelfde overheid moet bezuinigen. Hij roept de overheid op voor deze problemen samen met Prorail een oplossing te vinden.