Staatssecretaris Sander Dekker (Media) zet zijn plannen door om bij de publieke omroep te stoppen met programma's die puur draaien om amusement. Dat zei hij dinsdag bij de presentatie van de nieuwe Mediawet.

Dekker kreeg bij de presentatie van zijn visie in oktober vorig jaar veel kritiek vanuit Hilversum op de plannen, maar lijkt daar niet van onder de indruk. 

Hij stelde destijds niet te begrijpen waarom er belastinggeld moet naar programma's als Bananasplit, Ranking the Stars en De Slechtste Chauffeur van Nederland.

"'Dat de staatssecretaris het in zijn hoofd haalde om programma's te noemen', werd er gezegd. Maar niemand heeft me kunnen uitleggen waarom we het wel zouden moeten doen", aldus Dekker dinsdag.

"Er werd geagiteerd op de plannen gereageerd. Zo gaat het vaak in Hilversum. Dat maakt me niet zoveel uit. Als je wat wilt veranderen dan raak je aan gevestigde belangen."

Dekker vindt dat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) "onderscheidener" moet worden en dat de programma's zich moeten richten op de kerntaken educatie, informatie en cultuur.

Amusement

Wat hem betreft kan dit nog altijd betekenen dat er plek is voor amusement bij de publieke omroep. 

"Criticasters zeiden: Dekker wil dat er niet meer gelachen mag worden bij de publieke omroep. Dat we alleen nog maar naar zware opera's kunnen kijken. Dat is niet het geval. Amusement is een belangrijk vehikel om bij te dragen aan educatie. Maar amusement is geen doel op zich."

De staatssecretaris wil daarnaast de "slagkracht" van de publieke omroep vergroten door de positie van de NPO te versterken in de programmering.

Die moet gaan beoordelen of de programma's aan de kerntaken voldoen en moet bijvoorbeeld voorkomen dat er door elke omroep een eigen reisprogramma wordt gemaakt. De omroepen zelf verliezen bovendien hun uitzendgarantie en externe producenten krijgen meer mogelijkheden om publieke programma's te maken.

Netflix

Volgens Dekker is een koerswijziging nodig, omdat uit onderzoeken blijkt dat jongeren steeds minder naar traditionele televisie kijken. Ze consumeren media vaker op een andere manier, bijvoorbeeld via streamingdienst Netflix.

"De tradionele televisie heeft zijn langste tijd gehad. Dat tij is niet te keren. Het mediaconsumeren is aan het veranderen. En je wordt irrelevant als je prachtige programma's maakt waar niemand meer naar kijkt. Dat vraagt dus om een andere manier van denken", aldus de staatssecretaris.

Wel stelt Dekker dat het uiteindelijk niet om kijkcijfers gaat, maar om "de relevantie van de programma's". Hij streeft er naar de wet per 1 januari 2016 te laten ingaan.