Diverse partijen in de Tweede Kamer vinden dat minister Melanie Schultz (Infrastructuur) werk moet maken van de onduidelijkheid over de maximumsnelheid op de snelweg A2 tussen Amsterdam en Utrecht.

Dat blijkt uit een rondgang van NU.nl.

Uit een onderzoek van De Volkskrant blijkt dat de trajectcontrole, die drie jaar geleden op het traject werd ingevoerd, niet heeft gezorgd voor minder boetes.

De trajectcontroles op de punten Vinkeveen, Baambrugge en Breukelen waren goed voor 48 miljoen euro aan boetes, ongeveer een derde van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelwegen die werden uitgeschreven.

Brede weg

Het hoge aantal boetes op de A2 zou volgens de ANWB onder andere te wijten zijn aan de brede weg die uitnodigt om harder te gaan rijden. Ook zou de variabele maximumsnelheid voor verwarring zorgen. 

Tussen 19 uur 's avonds en 6 uur 's morgens mag er 130 kilometer per uur worden gereden, de overige uren is 100 kilometer per uur de maximumsnelheid. Ook wisselt de maximumsnelheid tussen de trajecten.

De VVD vindt dat het tijd wordt om op de A2 standaard 130 kilometer per uur te kunnen rijden om daarmee de onduidelijkheid weg te nemen.

Kamerlid Barbara Visser laat weten al eerder aan de minister te hebben gevraagd de snelheid op het traject standaard te verhogen nu er maatregelen zijn genomen om de uitstoot van stikstof aan te pakken. Ze wil nu via Kamervragen opheldering waarom dit nog niet is gebeurd.

Melkkoe

Ook SP lijkt hier voor te voelen. "Het systeem moet worden aangepast. Boetes zouden de verkeersveiligheid moeten bevorderen en gedrag moeten veranderen. Dat doet het niet. Het is nu een melkkoe van de overheid", aldus SP-Kamerlid Farshad Bashir.

Volgens de SP'er is het huidige systeem niet eerlijk voor de automobilist, omdat er gevoelsmatig harder gereden kan worden en veel dat dus ook doen. "Je gaat als automobilist met de rest mee", stelt hij.

"Je zou bijvoorbeeld de snelheid standaard kunnen verhogen in combinatie met maatregelen om de omgeving te beschermen tegen geluidsoverlast of milieuschade."

Video: Trajectcontrole A2 melkkoe voor overheid

Zo hard mogelijk

PvdA-Kamerlid Duco Hoogland is ook niet principieel tegen verhoging naar 130 kilometer per uur, maar ook hij wijst wel op de effecten voor het milieu. "Je wilt zo hard mogelijk, maar ook zo schoon mogelijk."

Volgens hem moet het kunnen dat er wordt gewerkt aan een uniforme maximumsnelheid op de A2, zodat de snelheid niet om de zoveel kilometer weer naar boven of beneden gaat. Ook kan de maximumsnelheid volgens hem duidelijker worden aangegeven via de digitale matrixborden.

Ook D66 stelt dat de informatievoorziening nu onduidelijk is. "Ik vraag me weleens af of toeristen er ook maar iets van snappen", aldus D66-Kamerlid Magda Berndsen. "Daarnaast moeten boetes in verhouding staan tot de verkeersveiligheid. Je kunt je afvragen of dat op een dergelijke brede rijksweg het geval is."

CDA

Ook CDA-Kamerlid Martijn van Helvert verwacht actie van Schultz. "Het kan niet zo zijn dat mensen die naar werk of familie gaan moeten betalen voor de onduidelijkheid die door de overheid geschapen is", stelt hij.

Van Helvert wil niet zeggen dat de maximumsnelheid omhoog moet. Hij vindt dat het departement van de minister met alle deskundigen een oplossing moet verzinnen. 

PVV-Kamerlid Barry Madlener vindt het "schandalig" dat er op de A2 zoveel boetes worden geïnd. "Laat automobilisten gewoon 130 rijden, zoals je ook zou verwachten".

Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) heeft een diametraal andere mening. "De trajectcontroles zijn ongelofelijk bekend. Hou je aan de snelheid. En als het niet duidelijk is hoe hard je mag: zet hem tien kilometer per uur minder hard op de cruise control."