75.000 mensen zagen verkeerde PVV-filmpje

Ongeveer 75.000 mensen hebben zaterdagmiddag gekeken naar het verkeerde filmpje van de PVV in de Zendtijd voor Politieke Partijen.

Dat blijkt zondag uit gegevens van de Stichting Kijkonderzoek. Zaterdag werd door een misverstand een filmpje van de PVV met Mohammed-cartoons op NPO 2 niet uitgezonden.

PVV-leider Geert Wilders reageerde boos en beschuldigde de NPO van sabotage. Nader onderzoek wees uit dat de fout lag bij Infostrada, het bedrijf dat in opdracht van de NPO de filmpjes klaar maakt voor uitzending.

Infostrada heeft het verkeerde filmpje bij NPO aangeleverd.

Woensdag wordt het goede filmpje door de NPO uitgezonden. Wilders heeft die verzekering van NPO-voorzitter Henk Hagoort gekregen.

Weinig kijkers

De zendtijd van de politieke partijen op de Nederlandse televisie houden niet veel mensen aan de buis gekluisterd. Afgelopen jaar trok een uitzending van een politieke partij gemiddeld 181.000 kijkers, blijkt uit cijfers van de SKO. Dit jaar - tot en met de eerste week van juni - keken gemiddeld 198.000 mensen naar een uitzending. De politieke boodschappen belandden vrijwel nooit in de top 25 van best bekeken programma's.

In 2014 was een programma van de Partij voor de Dieren de best scorende onder de politieke uitzendingen. Een aflevering op 10 mei haalde 1.668.000 kijkers. De best bekeken politieke uitzending dit jaar is voor rekening van D66. Op 9 januari trok de partij met haar boodschap 1.765.000 kijkers. De PVV kwam dit en vorig jaar niet voor in de top vijf.

Lees meer over:
Tip de redactie