Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) sloot vrijdag de rij in de verhoren rondom het debacle van de Fyra.

De Fyra-commissie onder leiding van Madeleine van Toorenburg heeft wekenlang alle betrokkenen rondom de aanbesteding van de Fyra verhoord. In totaal verschenen er veertig getuigen voor de enquêtecommissie.

Wie er nu schuld heeft, kan Van Toorenburg nog niet zeggen. De voorzitter gaat de komende weken werken aan haar eindrapport, dat uiteindelijk een antwoord moet geven op de vraag waarom niemand heeft kunnen voorkomen dat er op de hogesnelheidslijn een trein ging rijden die het maar vijf weken volhield.

Waarschuwingen

Mansveld sloot zogezegd de rij in de verhoren. Hierin zei ze onder meer dat de waarschuwingen rondom de Fyra haar onbekend waren. Vlak voordat de Fyra in december 2012 zou gaan rijden, bestonden er al grote onzekerheden over de betrouwbaarheid ervan.

Een hoge ambtenaar zou hebben geweten van deze waarschuwingen, maar Mansveld wist zelf van niets. 

Sorry

Ook zei Mansveld in haar verhoor geen "sorry" te willen zeggen tegen de reiziger: "Ik vind dat naar mij gekeken moet worden, naar wat wij uiteindelijk geleverd hebben en ik denk dat ik daar de maximale inzet voor heb gedaan."

Engelhardt Robbe, de financiële man van de NS-directie, moest ook vrijdag voor de enquêtecommissie verschijnen. Hij heeft wel zijn excuses aangeboden voor het mislukken van de snelle trein.

Video: De gebeurtenissen rond de Fyra in 60 seconden

In 60 seconden: De Fyra, van idee tot ondergang
In 60 seconden: De Fyra, van idee tot ondergang