Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft een waarschuwing over problemen met de Fyra niet ontvangen en vindt dat ook niet nodig.

Vlak voordat de Fyra in december 2012 ging rijden op de hogesnelheidslijn bestond er grote onzekerheid over een betrouwbare dienstverlening, maar volgens Mansveld was dat in de eerste plaats een zaak voor de vervoerder.

Dat antwoordde de staatssecretaris vrijdag op vragen van de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Een hoge ambtenaar wist wel van de waarschuwing over de Fyra, maar de bewindsvrouw niet. 

Toen een paar dagen na de start van de Fyra de nieuwe trein erg tegenviel, zei Mansveld tegen de Tweede Kamer dat niemand dit had verwacht.

De enquêtecommissie vroeg zich af of ze daarmee de Kamer juist informeerde omdat verwacht kon worden dat er problemen zouden optreden gezien de eerdere waarschuwingen.

Mansveld zei haar uitspraak gebaseerd te hebben op de teleurstelling van de betrokkennen toen de Fyra een probleemtrein bleek te zijn. "Blijkbaar waren er hoge verwachtingen."

Sorry

Mansveld vindt het ook niet nodig dat zij haar excuses aanbiedt voor de rol van de Staat in het debacle met de Fyra. Dat heeft ze gezegd tegen de NOS.

"Ik vind dat naar mij gekeken moet worden, naar wat wij uiteindelijk geleverd hebben en ik denk dat ik daar de maximale inzet voor heb gedaan."

Volgens Mansveld is het alternatief dat nu voor de Fyra wordt geboden, volwaardig. Mansveld laat weten de conclusies van de enquêtecommissie nu af te wachten.

Getrouwd

Na het debacle met de snelle trein Fyra was doorgaan met de NS financieel het meest gunstig, maar dit heeft niet de doorslag gegeven. De NS moest echt zijn best doen om met een goed alternatief te komen voor treinvervoer tussen Amsterdam en Brussel. "Ik ben niet met de NS getrouwd, ik ben met de reiziger getrouwd", zei Mansveld.

Ze stelde dat het tot het laatste moment spannend was of de NS ook echt mocht blijven op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, waarop eigenlijk de geflopte Fyra zou gaan rijden. Maar de enquêtecommissie beschikt over stukken waaruit blijkt dat Mansvelds ministerie toch wel veel belang hechtte aan de goedkoopste optie.

Stevig gesproken

In een advies aan premier Mark Rutte staat dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu andere voorstellen aan de kant schoof omdat ze "financieel onzeker" waren.

Mansveld zei dat er binnen het kabinet stevig gesproken is over het NS-plan, maar dat er een unaniem besluit uit kwam. Ze moest nog wel met minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem in de clinch over de vraag wie er zou opdraaien voor een gat van 340 miljoen euro dat zou ontstaan.

De commissie verwees naar ambtelijke correspondentie waarin staat dat er een vertrouwenskwestie op tafel kwam te liggen, maar van opstappen is volgens Mansveld geen sprake geweest..

Onderhoud

Begin januari schreef de staatssecretaris aan de Tweede Kamer dat de Fyra meer op tijd ging rijden en dat er minder treinen uitvielen. De commissie wilde weten of Mansveld er ook van wist dat onderhoudsbedrijf NedTrain heel hard moest werken om de Fyra op het spoor te houden.

De bewindsvrouw wist dat niet, maar zei dat ook niet te hoeven weten omdat dit eveneens een zaak van de vervoerder is.

De enquêtecommissie zoekt uit waarom de snelle trein Fyra veel te laat klaar was en er al snel weer mee op moest houden omdat er van alles mankeerde aan de trein.

Video: In 60 seconden: De Fyra, van idee tot ondergang

Excuses

De NS heeft zich vrijdag tegenover de reiziger verontschuldigd voor het debacle met de snelle trein Fyra.

''We willen daar onze oprechte excuses voor aanbieden", zei waarnemend NS-topman Engelhardt Robbe vrijdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

''We hebben de reiziger in de kou laten staan. We hebben onze beloften, onze ambities niet waar kunnen maken", zei Robbe.

Video: Reactie Robbe