De Fyra-treinen waren perfect in orde, stelt de topman van de Italiaanse treinbouwer en V250-fabrikant AnsaldoBreda Maurizio Manfellotto donderdag tegenover de enquêtecommissie Fyra.

Volgens hem presteerden de treinen, toen ze in 2012 eindelijk in dienst werden genomen, steeds beter. De bestaande problemen waren een kwestie van finetuning. "De trein was perfect in orde".

Na een paar weken vonden NS en het Belgische spoorbedrijf NMBS na het van de trein vallen van een afdekplaat echter dat de problemen zo groot waren dat er weer met de V250-treinen werd gestopt.

Manfellotto begreep hier niets van. Volgens hem waren de treinen door alle keuringsinstanties goedgekeurd. "Als er zoveel problemen waren, waarom werden ze dan door alle instanties goedgekeurd?"

In rook

Volgens hem heeft Nederland daarna een door hem aangedragen oplossing afgewezen en daarmee de investering van 11 miljard "in rook laten opgaan". Hij vermoedt dan ook dat andere motieven een rol speelden om niet met AnsaldoBreda verder te gaan.

Volgens NS-directeur Merel van Vroonhoven is dit echter onzin. Tijdens haar verhoor donderdagmiddag werd er juist "cynisch" gereageerd op het verbeterplan. De situatie werd volgens haar door AnsaldoBreda veel te rooskleurig voorgesteld.

Afdekplaat

De Ansaldo-baas erkende dat het nooit mag gebeuren dat een afdekplaat van de trein valt, maar dit werd volgens hem veroorzaakt door onverantwoord gebruik.

Volgens Manfellotto werd er te hard gereden in de sneeuw en werden ijsklompen niet verwijderd. De commissie stelde echter dat de Thalys-treinen toendertijd wel op volle snelheid konden rijden.

Incompetent

Manfellotto had geen moeite met harde woorden tijdens het verhoor. Zo noemde hij NS-dochter NS FSC, beheerder van de treinen, 'incompetent'. 

Het verbaasde hem dat er bij het bedrijf een totaal gebrek aan technische kennis was en dat Ansaldo hen moest uitleggen wat ze moesten doen.

Volgens Manfellotto was de samenwerking tussen NS FSC en AnsaldoBreda zeer moeizaam. AnsaldoBreda zou onder druk zijn gezet en er was weinig tijd om te testen.  

Video: Fyra-bouwer klaagt over opdrachtgever

Bureaucratisch

Tijdens het verhoor bleek dat ook de communicatie tussen Ansaldo en de andere betrokken partijen zwaar te wensen over liet. Het verbaasde Manfellotto dat uitnodigingen om in contact te komen met de NS-directie werden afgeslagen.

"Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. We zijn toen maar doorgegaan, omdat ik het risico liep boetes te krijgen", aldus Manfellotto, die de houding van NS FSC 'bureaucratisch' noemde. "Ik vind het eigenlijk nog knap dat we die treinen zo snel hebben kunnen leveren."

Ook het contact tussen Ansaldo en onderhoudsbedrijf Nedtrain verbaasde de commissie. Volgens Manfellotto was er nooit contact geweest met Nedtrain.

Volgens Nedtrain waren de Fyra-treinen kwalitatief zo matig dat de onderhoudswerkzaamheden enorm moesten worden opgeschroefd. Manfellotto noemde dit het 'afschuiven' van verantwoordelijkheid. 

Hij zei bovendien nooit met NMBS-baas Marc Descheemaecker te hebben gesproken en toen de Belgen de stekker er uit trokken was ook bij de NS niemand bereikbaar.

Vertraging

Manfellotto had geen verklaring voor de enorme vertraging van de levering van de treinen, maar dat lag volgens hem in ieder geval niet vooral aan AnsaldoBreda. Het grootste deel was volgens hem te wijten aan de Nederlandse en Belgische opdrachtgevers.

De invoering van het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS was in ieder geval een belangrijke reden voor de vertraging, stelde hij.

Ervaring

Manfellotto sprak verklaringen dat AnsaldoBreda weinig ervaring had met het bouwen van hogesnelheidstreinen tegen. Diverse betrokkenen schreven de problemen hier aan toe.

Zo stelde de topman van het Belgische spoorbedrijf NMBS, Marc Descheemaecker, dat het Italiaanse bedrijf 'nul' ervaring had.

Manfellotto stelde echter: "In 1996 reden we al met treinen van 230 kilometer per uur. Die treinen worden nog steeds gebruikt en vormen 70 procent van de totale vloot aan Italiaanse hogesnelheidstreinen".

Volgens hem werden de Fyra-treinen gebouwd op ditzelfde platform.

Video: In 60 seconden: De Fyra, van idee tot ondergang

In 60 seconden: De Fyra, van idee tot ondergang
In 60 seconden: De Fyra, van idee tot ondergang