De Nederlandse Spoorwegen zijn voor zo'n 770 miljoen het schip in gegaan door het mislukte project met de hogesnelheidstrein Fyra.

Dat stelde de enquetecommissie Fyra woensdag tegenover directielid Engelhardt Robbe.

Hij was de laatste jaren financieel directeur en sinds het vertrek van topman Timo Huges, afgelopen vrijdag, algemeen directeur.

Robbe erkende dat dit bedrag kon kloppen, maar tekende er wel bij aan dat dan werd uitgegaan van de situatie vanaf het begin. Toen bleek dat Fyra-uitbater HSA, een dochter van NS, financieel in de problemen kwam is de "business case" aangepast.

Volgens de berekening van Robbe bleef een schadepost over van 340 miljoen.

Het merendeel van de schade is veroorzaakt doordat er nauwelijks met de treinen is verdiend. De treinen lieten jaren op zich wachten en werden na een paar weken alweer uit dienst genomen.

Verliespost

Als puur gekeken wordt naar de koopovereenkomst en schikking met treinenbouwer AnsaldoBreda blijft voor de NS een verliespost over van 88 miljoen.  

De NS betaalde AnsaldoBreda 213 miljoen en kreeg na een schikking 125 miljoen terug. 

Eerder gaf de commissie zelf aan dat het hele hsl-project al 11 miljard heeft gekost en dat dit bedrag nog zal oplopen. Hier zit ook de aanleg van spoorlijn bij die momenteel wordt gebruikt door de Thalys-treinen.

Video: De Fyra, van idee tot ondergang

In 60 seconden: De Fyra, van idee tot ondergang
In 60 seconden: De Fyra, van idee tot ondergang