Inspectiedienst ILT negeerde signalen Fyra

De overheidsdienst Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) keek niet mee tijdens de bouw van de Fyra-treinen en negeerde signalen dat het de foute kant op ging.

Dat blijkt woensdag tijdens verhoren van de enquêtecommissie Fyra.

Uit documenten blijkt dat in 2012, kort voor de goedkeuring van de treinen, bekend was dat er problemen waren met de Fyra-treinen. 

Zo zou er tussen betrokken medewerkers van de ILT zijn gecommuniceerd dat "een drama" te verwachten valt. Ook wordt destijds getwijfeld of de Fyra ooit zal worden toegelaten.

ILT-inspecteur Krijn van Herwaarden, verantwoordelijk voor de vergunningtoewijzing, erkende woensdag niets met de signalen te hebben gedaan.

Hij vertrouwde op de bevindingen van keuringsinstantie Lloyd's, dat op de bouw van de trein toezag en deze feitelijk beoordeelde.

Wat kan ik nou doen?

Toen de signalen kwamen trok Van Herwaarden niet aan de bel bij Lloyd's. "Ik ben de NS niet, ik kan de treinen niet afbestellen. Wat kan ik nou doen?", was de reactie van Van Herwaarden.

Volgens hem waren er wel wat problemen bekend, maar werden deze meegenomen in het reguliere overleg. Bovendien was er niet voor niets een testfase ingesteld.

Ook moest Van Herwaarden toegeven dat de ILT nooit zelf naar de treinen heeft gekeken, al had dit volgens hem wel gemogen.

Eerlijke kans

Dat er eerder in Denemarken problemen waren met treinbouwer AnsaldoBreda was voor Van Herwaarden geen reden om alsnog de treinen zelf te inspecteren. "Iedereen krijgt een eerlijke kans", stelde hij.

Ook hier vertrouwde de ILT op Lloyd's. 

Eerder op de dag liet Lloyd's tegenover de enquêtecommissie Fyra weten dat treinen niet stuk voor stuk gekeurd werden, maar dat het 'type' trein werd beoordeeld.

Ook al ontstonden er snel problemen met de Fyra-treinen, volgens Lloyd's zijn de treinen destijds terecht goedgekeurd.

In 60 seconden: De Fyra, van idee tot ondergang

Lees meer over:
Tip de redactie