'NS wist dat Fyra met mankementen van start ging'

Bij NS-dochter HSA, de uitbater van de Fyra-treinen, was bij de aanschaf en bij de start van de Fyra bekend dat de V220 hogesnelheidstrein met vele mankementen kampte.

Dat zegt Fyra-projectleider namens een andere NS-dochter, NSFSC, Richard de Leeuw maandag tegenover de enquêtecommissie Fyra.

NSFSC was het bedrijf dat de treinen beheerde en ook toezag op de bouw.

Volgens De Leeuw waren de problemen bekend, maar was er mede vanuit de politiek een grote druk om toch met de treinen van start te gaan. De oplevering was eind 2012 immers al jaren vertraagd.

Veel van de problemen konden volgens hem echter via softwarewijzigingen worden opgelost.

"De kennis was er bij AnsaldoBreda om de problemen op te lossen, daar hadden we vertrouwen in", aldus De Leeuw. "De nieuwe softwareversies die er aan zaten te komen zouden enorme verbeteringen hebben betekend."

De "fysieke afwerking" was volgens hem problematischer. 

Ondanks het vertrouwen van De Leeuw besloot de NS na een paar weken van aanhoudende problemen toch om te stoppen met de Fyra. Een paar maanden later werd definitief besloten niet met de treinen verder te gaan.

"Vanuit het oogpunt van de directie kan ik dat wel begrijpen", aldus De Leeuw. 

Lees meer over:
Tip de redactie