'Fyra-treinen hadden kunnen rijden'

Ondanks de enorme problemen was het mogelijk geweest om de Fyra-treinen van AnsaldoBreda uiteindelijk te laten rijden.

Dat zegt Tinus Jonkers, die acht jaar lang kwaliteitsinspecteur was bij de bouw van de treinen, maandag tegenover de enquêtecommissie Fyra.

Volgens hem heeft tijdsdruk ervoor gezorgd dat de treinen te snel uit de Italiaanse fabriek naar Nederland werden gestuurd.

"Ze hadden meer tijd moeten krijgen", aldus Jonkers. De levering van de treinen was al met jaren vertraagd toen in 2012 de treinen eindelijk in gebruik werden genomen.

Teruggestuurd

Na een aantal weken bleken er dusdanig veel mankementen aan de treinen dat ze weer uit dienst werden genomen en teruggestuurd naar de fabriek.

Volgens Jonkers waren er heel veel problemen, maar waren deze allemaal op te lossen.

Onno Roelofs, die projectleider Fyra was van inspectiebedrijf Lloyd's, stelde in zijn verhoor dat het onmogelijk is om elk onderdeel van een trein te testen voordat hij het spoor op gaat. 

Volgens hem was de periode die AnsaldoBreda had aangegeven om de problemen op te lossen, 17 tot 22 maanden, niet overdreven lang.

Dezelfde fouten

AnsaldoBreda maakte volgens Jonkers bij de productie steeds dezelfde fouten, werkinstructies werden regelmatig niet gevolgd en problemen werden lange tijd niet opgelost.

Ook kwam het voor dat er zonder goedgekeurde tekening werd gebouwd. De fouten die Jonkers en zijn collega’s vaststelden, werden met grote vertraging opgelost, of kwamen weer terug als er weer nieuwe mensen aan de treinen gingen werken. Het ging dan bijvoorbeeld om kabels die niet goed werden gelegd of om slechte lassen. 

Jonkers hekelde de instelling van AnsaldoBreda. ''Het verantwoordelijkheidsgevoel, de zelfcontrole, was anders dan bij andere leveranciers. Dat zou veel beter gekund hebben." De inspecteur noemde zijn werk in Italië frustrerend. ''Ik had soms wel het gevoel dat we aan het lijntje werden gehouden."

Onrealistisch

Volgens Roelofs was al direct bij de start van de bouw in 2004 duidelijk dat de productieplanning onrealistisch was.

Volgens hem was bij de planning geredeneerd vanaf een moment dat de treinen klaar moesten zijn. Hij stelt dat het de verantwoordelijkheid van de leverancier was om aan te geven dat de planning niet realistisch was. Dit gebeurde pas ongeveer een jaar later.

Tijdens het proces kon de NS weinig invloed uitoefenen op de productie, omdat dit contractueel zo was geregeld. Hierdoor lag de juridische verantwoordelijkheid bij AnsaldoBreda, zo legde Roelofs uit.

Richard de Leeuw

Maandagmiddag verschijnt ook de in opspraak geraakte projectleider die namens NS toezag op het Fyra-project, Richard de Leeuw, voor de enquêtecommissie.

Tegen De Leeuw bestaan verdenkingen dat hij zou zijn omgekocht door Bombardier om vertrouwelijke informatie van NS te delen.

In 60 seconden: De Fyra, van idee tot ondergang

Lees meer over:
Tip de redactie