Topman KLM wil 'deltaplan' voor luchtvaart

De Nederlandse luchtvaartsector kan het hoofd alleen boven water houden als de politiek, Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen de handen ineen slaan. 

KLM-topman Pieter Elbers pleit zaterdag in De Telegraaf voor een 'deltaplan' voor de luchtvaart.

Door toegenomen concurrentie uit het Midden-Oosten staat de positie van KLM en Schiphol onder druk. Daartegen helpt alleen ''een integraal beleid, in samenspraak met de overheid en de luchthaven", meent Elbers. Hij erkent dat KLM zelf ook flinke stappen zal moeten zetten, zoals bezuinigen en investeren.

Elbers zegt niet alleen voor eigen parochie te preken. Volgens hem levert de luchtvaart de Nederlandse economie 330.000 banen op en een toegevoegde waarde van 30 miljard euro.

Qatar Airways

Afgelopen week maakte Qatar Airways nog bekend graag meer te willen gaan vliegen op Schiphol, maar de luchtvaartmaatschappij uit de Perzische Golf zegt tegenwerking te ondervinden van de Nederlandse overheid die weigert extra landingsrechten te verstrekken. De snelgroeiende maatschappij mag vanaf 16 juni zes keer per week heen en weer pendelen.

Dat moet volgens topman Akbar Al Baker ten minste zeven keer worden, en als het kan nog meer. Hij rekent erop dat er komende jaren veel extra passagiers uit China en India komen die over de hele wereld vervoerd moeten worden.

De Arabieren worden door concurrerende luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten beschuldigd van oneerlijke concurrentie, omdat ze miljarden aan oliegeld zouden ontvangen uit de staatskas van het steenrijke Qatar. Ook Emirates en Etihad krijgen dit soort verwijten. Nederland wil in Europees verband meer duidelijkheid hierover en daarom wordt de golfmaatschappijen voorlopig geen nieuwe landingsrechten verleend.

Lees meer over:
Tip de redactie