Oud-NS-topman spreekt van 'wantrouwen' tussen NS en ministerie

Oud-president-directeur van NS Aad Veenman erkent dat er jarenlang sprake is geweest van "wantrouwen" tussen NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Hij zei dat woensdag tegenover de enquêtecommissie Fyra.

Veenman, die in 2002 aantrad bij NS, wilde daarom pas in 2008 aan het ministerie inzicht geven in het bedrijfsplan van de HSL Zuid.

De commissie verbaasde zich erover dat al in een vroeg stadium duidelijk was dat er problemen zouden ontstaan met HSL-uitbater HSA, een dochterbedrijf van NS.

"Ik erken dat het lang geduurd heeft voordat normering van de verhoudingen heeft plaatsgevonden", aldus Veenman.

Uiteindelijk moest HSA gered worden door het ministerie om faillissement te voorkomen.

In 2008 werd pas openheid gegeven toen NS dreigde minder dividend aan de Staat uit te keren als er geen oplossing zou worden gevonden voor de problemen met HSA. Het bedrijf moest toen wel de cijfers op tafel gooien.

Verantwoordelijkheid

Veenman vond het, tot verbazing van de commissie, niet zijn taak om HSA te helpen. Dit was volgens hem een taak van het ministerie, omdat vooral zij verantwoordelijk waren voor de ontstane problemen. 

Al in 2003 trok Veenman aan de bel bij toenmalig ministers Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) en Gerrit Zalm (Financiën) over de dreigende financiële problemen.

Zalm liet echter weten dat hij moet terugkomen als de bodem van de put in zicht is. Ook speelde mee dat NS toen ook geen inzicht wilde geven in de cijfers.

Lees meer over:
Tip de redactie