Oud-topman Belgische spoorwegen wil niet praten over Fyra

De oud-topman van de Belgische spoorwegen NMBS weigert voor de parlementaire enquêtecommissie over de geflopte Fyra te verschijnen.

Dat schrijft de Belgische krant De Standaard dinsdag.

Leo Pardon vindt het "onzinnig om te praten op basis van herinneringen". Pardon geldt als voormalig NMBS-directeur als een van de belangrijkste hoofdrolspelers in het onderzoek naar het debacle rondom de Fyra V250.

Hij was immers verantwoordelijk voor de aanbesteding van de treinverbinding en de gunning aan de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Pardon ging in 2007 met pensioen.

Verplichting

De snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel werd in 2013 van het spoor in Nederland en België gehaald, omdat de trein alleen maar problemen gaf.

Komende weken spreekt de Fyra-enquêtecommissie, onder leiding van CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, ruim tachtig mensen die betrokken zijn geweest bij de Fyra. Nederlanders die zijn opgeroepen moeten verplicht meewerken, maar buitenlanders hoeven dat niet.

Reageren

Een woordvoerder van de enquêtecommissie wilde niet inhoudelijk reageren op het bericht. De commissie, die maandag is begonnen met de openbare verhoren, doet geen mededelingen over de totale lijst van veertig betrokkenen die ze als getuige onder ede wil horen.

Wel wordt per week bekendgemaakt wie er voor de commissie zal verschijnen. Of Pardon op de lijst staat, wilde de zegsman dus niet zeggen. Maar iedereen die de commissie wilde hebben, is er, voegde hij eraan toe.

Tineke Netelenbos

Maandag begonnen de verhoren met onder meer Ralph Pans, oud-secretaris-generaal van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dinsdag houdt de commissie geen zitting, maar later deze week worden onder meer oud-ministers Tineke Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) en Gerrit Zalm (Financiën) en de president-commissaris van de NS tussen 1996 en 2001 Jan Timmer onder ede gehoord.

Lees meer over:
Tip de redactie