Oud-ministers Zalm en Netelenbos onder ede gehoord door Fyra-commissie

Oud-minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos en oud-minister van Financiën Gerrit Zalm zullen volgende week door de enquetecommissie die onderzoek doet naar het Fyra-debacle onder ede worden gehoord.

Dat blijkt woensdag tijdens een persconferentie van commissievoorzitter Madeleine van Toorenburg (CDA).

Zij wilde alleen kwijt wie er in de eerste week zal worden gehoord. Hierbij zit verder onder andere de president-commissaris van de NS tussen 1996 en 2001 Jan Timmer. 

De Fyra-enquetecommissie wil in totaal veertig betrokkenen onder ede verhoren over het debacle rond de hogesnelheidstrein. Overige namen worden niet vrijgegeven omdat volgens Van Toorenburg de commissie zo de handen vrij heeft om de planning nog te wijzigen. 

Of Fyra-bouwer AnsaldoBreda ook uitleg komt geven bij de enqueteverhoren wilde het CDA-Kamerlid niet kwijt, maar ze stelde wel: "U kunt er van op aan dat de hoofdrolspelers een belangrijke rol zullen spelen bij de openbare verhoren", aldus Van Toorenburg.

De verhoren zullen tot 12 juni duren en zijn enigszins chronologisch opgebouwd. Eerder sprak de commissie al besloten met zo'n tachtig betrokkenen, waaronder technici.

Video: Commissie hoort hoofdrolspelers over Fyra

Hsl

​De hogesnelheidslijn (hsl) kostte de belastingbetaler een vermogen en na jarenlange vertraging bleken de bestelde treinen volgens NS en de Belgische NMBS van dusdanig slechte kwaliteit dat ze begin 2013 na enkele weken weer uit de dienstregeling werden geschrapt.

Van Toorenburg: "Er waren grote ambities om Europese steden via de hogesnelheidslijn met elkaar te verbinden, maar we moeten concluderen dat van die ambities niet veel terecht is gekomen."

Ze wees erop dat het project inmiddels 11 miljard heeft gekost en dat die teller nog steeds loopt. Onder tussen zit de reiziger met een dure Thalys en een trage "Beneluxtrein", aldus Van Toorenburg.

Zonder ervaring

De enquetecommissie wil onder andere antwoord op de vraag hoe het aanbestedingsproces is verlopen. En waarom werd er door NS gekozen voor een relatief goedkope bouwer zonder ervaring met hogesnelheidstreinen?

Ook moet duidelijk worden hoe het kan dat tijdens het bouwproces van de treinen problemen onvoldoende werden opgemerkt en hoe het besluit tot stand is gekomen om de treinen zo snel weer uit de dienstregeling te halen.

Afgelopen jaren werd er al behoorlijk gesteggeld over de schuldvraag en dat zal tijdens de openbare verhoren die op maandag 18 mei van start gaan niet anders zijn.

Lees meer over:
Tip de redactie