Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) wil de regels voor de taxibranche versoepelen. 

Dat schrijf de bewindsvrouw in de Evaluatie Taxiwet die dinsdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Volgens Mansveld hoeft het bonnetje in de toekomst niet meer te worden uitgeprint. De chauffeur hoeft ook geen papieren taxivergunning en tariefkaart bij zich te hebben.

De nieuwe regels lijken in het voordeel van Uberpop. Maar Mansveld bestrijdt dat ze tegemoet komt aan de verboden taxidienst.

''Ik kijk naar de behoeften die leven in de taxiwereld om innovatie mogelijk te maken. Je moet constateren dat er reuring is ontstaan in de taxiwereld, veroorzaakt door Uber en ook door anderen. Ik vind het belangrijk dat die reuring er is en tot beweging leidt. Dan moet je als overheid schakelen, maar dat gaan we netjes doen. Want er zijn wetten en regels die gelden voor de hele markt'', aldus Mansveld woensdag in de Telegraaf.

Legalisatie

De legalisatie van Uberpop lijkt wel dichterbij te komen.

''Ze zijn illegaal, want ze voldoen niet aan de wet en dat gaan ze met deze brief ook niet doen. Er is niet zoiets als een beetje illegaal. Tegelijkertijd, als Uber zichzelf een innovatief bedrijf noemt dan ben ik wel nieuwsgierig hoe het, binnen de bestaande wetgeving, vernieuwing kan brengen. Maar dat mag geen vernieuwing zijn met een beetje stout, want dan ben je illegaal bezig.''

Mansveld wil vooral innovatie de ruimte geven. ''Daarom kondig ik proeftuinen aan waarin regio's en bedrijven kunnen experimenteren met nieuwe taxi-initiatieven. We horen dat hier veel behoefte aan is.''

Branche

De taxibranche is blij dat Mansveld de regels wil versoepelen. ''Het is goed voor het taxibedrijf, want de meeste regels werkten kostenverhogend en waren overbodige dingen geworden. Ooit waren die dingen nodig, maar dat is nu achterhaald'', zei Hubert Andela, secretaris van brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) woensdag tegen de NOS. Hij doelt hiermee onder meer op het schrappen van het bonnetje. Ook hoeven de chauffeurs niet meer een papieren taxivergunning bij zich te hebben.

De nieuwe regels lijken in het voordeel van de verboden taxidienst Uberpop. Maar volgens Andela wordt het nu eerlijker. ''Er komen minder regels voor iedereen.''

Volgens Andela is de branche het met de meeste ideeën van Mansveld eens. ''Alleen over het schrappen van het ondernemersdiploma zijn onze leden niet enthousiast, want hierdoor zal het aantal gelukszoekers toenemen.''

UberPOP neemt de tijd om te reageren op de plannen van de staatssecretaris. Dat heeft de verboden taxidienst woensdag laten weten. ''We gaan de brief van Mansveld goed bestuderen en komen op termijn met een reactie'', aldus de woordvoerder.

VVD

Duco Hoogland van de PvdA vindt het goed dat er meer ruimte komt voor experimenten. ''Tegelijkertijd moeten er heldere regels zijn om cowboys van de markt te weren. Deze voorstellen zijn een stap in de goede richting'', aldus de sociaaldemocraat.

Ook VVD'er Barbara Visser vindt dat Mansveld de goede weg opgaat. Nederlanders mijden volgens haar de taxi omdat de prijzen te hoog zijn en de keuze te beperkt. Visser vindt het goed dat innovatie wordt gestimuleerd. Ze denkt wel dat nog meer regels moeten worden geschrapt.

Connexion

Connexxion gaat vanaf het derde kwartaal van dit jaar met eigen straattaxi's rondrijden in Amsterdam. Dat heeft Bart Schmeink, CEO van het vervoersbedrijf, woensdag gezegd op BNR radio. Het nieuwe project, waarvan de naam nog niet bekend is, is te vergelijken met de verboden taxidienst UberPOP. ''Het worden in ieder geval geen reguliere taxi's waarbij je als taxi bij een paal gaat staan wachten totdat er iemand komt'', zegt Schmeink. ''De bedoeling is dat het project daarna landelijk wordt uitgerold.''

Schmeink is te spreken over de plannen van staatssecretaris Mansveld. ''Ik ben echt positief verrast. Ik denk dat het heel veel meer mogelijkheden biedt om de nieuwe innovaties, die Uber ons ook laat zien, breder in de taxiwereld in te voeren. Het traditionele taxiproduct dat we nu hebben, of het traditionele ov, zal de komende jaren dus verdwijnen.''

Connexxion heeft nu taxi's met contractvervoer en nog geen straattaxi's. ''Het is nu tijd om 'andere combinaties te maken en andere producten in de markt te zetten''.

Dat UberPOP illegaal blijft, vindt Schmeink niet meer dan logisch. ''Mensen maken omzet met hun auto, geven dat niet op, hebben geen vaste lasten, geen boordcomputer bijvoorbeeld: dat geeft oneerlijke concurrentie. Maar Uber vind ik een geweldige ontwikkeling.''