Goederenvervoerders die gebruikmaken van de Betuweroute, krijgen een gedeeltelijke compensatie voor de kosten die ze maken door de omleidingsroutes die er zijn tijdens werkzaamheden aan de spoorlijn in Duitsland. 

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) woensdag aan de Tweede Kamer geschreven.

In Duitsland wordt de komende zeven jaar een derde spoor richting Oberhausen aangelegd, wat de nodige overlast geeft. Voor die periode is 20 miljoen euro beschikbaar om goederenvervoerders onder voorwaarden te compenseren.

De regeling die daarvoor is bedacht, moet nog wel worden goedgekeurd door de Europese Commissie. Verladers, de bedrijven die lading door vervoerders laat transporteren, kunnen geen compensatie krijgen en moeten de extra kosten zelf ophoesten.

Belangrijke stap

Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) woensdag aan de Tweede Kamer geschreven. Volgens haar is de aanleg van het derde spoor een ''zeer belangrijke stap'' voor de Betuweroute en daarmee voor de Nederlandse en Duitse economie.

Een pakket aan maatregelen moet ervoor zorgen dat het goederenvervoer tijdens het werk zoveel mogelijk ongehinderd kan doorgaan en dat de extra hinder voor omwonenden zoveel mogelijk wordt beperkt.

De omleidingen kunnen hier en daar voor wat meer geluid zorgen. Dat is mogelijk het geval bij Venlo (Brabantroute) en bij Hengelo, Almelo De Riet en tussen Hengelo en Oldenzaal (route door Oost-Nederland).

Geen schade

Spoorbeheerder Prorail is van plan daar raildempers aan te leggen. Ook zullen sommige omwonenden meer last krijgen van trillingen door voorbijrijdende goederentreinen. Dat is niet aangenaam, maar van schade door trillingen zal geen sprake zijn, aldus Mansveld.

Langs de Betuweroute krijgen de bewoners van 33 woningen ondertussen een rapport over mogelijke maatregelen om de overlast van te sterke trillingen te verminderen. Dat kan onder meer door binnenmuren en vloeren te verstevigen.

Daarvoor is ruim 1,5 miljoen euro beschikbaar, al moet nog wel per woning worden bekeken welke maatregel het beste is. Bovendien wordt het spoortracé verbeterd om de trillingen tegen te gaan.