KLM behoudt zeggenschap over de eigen kas. Plannen van moederbedrijf Air France-KLM om de werkmaatschappijen overtollig kasgeld te laten overdragen aan de holding, zijn van de baan.

Dat laat de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep dinsdagavond weten.

Het besluit is genomen na intensief overleg tussen topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM en de raad van commissarissen van KLM.

Die was evenals de directie en ondernemingsraad tegen het idee om geld van KLM over te hevelen naar Parijs, waar het mogelijk zou kunnen worden gebruikt om verliezen bij Air France te dekken.

Financieel directeur Pierre-François Riolacci bezwoer toen het plan anderhalve week geleden aan de Nederlandse pers bekend werd gemaakt dat er geen geld geld direct van KLM naar Air France zou vloeien. De maatregelen zouden alleen bedoeld zijn om als groep makkelijker en goedkoper te kunnen lenen en investeren.

'Niet wenselijk'

De raad van commissarissen van KLM vond het evenwel ''niet wenselijk'' dat grote hoeveelheden kasgeld zouden worden afgestaan aan het moederconcern, zei voorzitter Hans Smits. Hij wees op de mogelijk ''wezenlijke'' gevolgen voor de continuïteit en het toekomstperspectief van het bedrijf. ''Daarvoor dragen wij een zware, wettelijke verantwoordelijkheid'', zei hij.

Smits zei de wens van Air France-KLM om gebruik te maken van de sterke kaspositie van KLM wel te begrijpen. ''Gelukkig werd ook begrepen dat wij dit niet de goede aanpak vonden, en dat het ook mogelijk is om dingen samen te doen als het geld in de KLM-kas blijft.'' De president-commissaris wees erop dat beslissingen over het investeringsbeleid al langer in Parijs worden genomen.

Binnen KLM bleek afgelopen week al groot verzet te bestaan tegen de plannen. De ondernemingsraad sprak er openlijk haar grote zorg over uit. Ook voor topman Pieter Elbers was het deels loslaten van de financiële soevereiniteit een brug te ver, meldden bronnen bij KLM.

Nederlandse regering

De politiek bemoeide zich de afgelopen week nadrukkelijk met de kwestie, gezien het belang van KLM en de luchthaven Schiphol voor de Nederlandse economie. Woensdagavond debatteerde de Tweede Kamer over de financiële situatie bij Air France-KLM.

De Nederlandse regering heeft geen geld klaarliggen voor een reddingsplan voor KLM als de luchtvaartmaatschappij of de combinatie Air France-KLM failliet zou gaan, zo heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) vooraf aan de Tweede Kamer geschreven.

Volgens haar is Air France-KLM zelf aan zet om met plannen te komen die de financiële resultaten kunnen verbeteren. De Kamer had Mansveld opnieuw vragen gesteld over de berichten dat Air-France-KLM de KLM-kas zou willen "plunderen".

Video: 'Air France dreigt KLM leeg te zuigen'

Air-France

Mansveld schrijft ook dat er geen juridische mogelijkheden zijn om KLM uit Air France-KLM te halen. Ze wijst erop dat KLM onderdeel is van de Franse onderneming Air France. ''Alleen deze onderneming zou kunnen besluiten om KLM af te stoten.''

De staatssecretaris verwijst in haar brief verder veel naar haar antwoorden van vorige week. Daarin benadrukte ze al het belang van financiële onafhankelijkheid voor KLM. Het kabinet volgt de ontwikkelingen bij de luchtvaartmaatschappijen op de voet en overlegt daarover geregeld met de topmannen.

De Nederlandse staat heeft een aandelenbelang van 5,9 procent in KLM.