Op fietspaden moet een maximumsnelheid worden ingesteld van hooguit 25 kilometer per uur. Dat adviseert het kenniscentrum op fietsgebied het Fietsberaad aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Aanleiding voor het advies is de opkomst van de speed pedelec, een elektrische fiets die een snelheid van ruim 40 kilometer per uur kan bereiken.

De snelle tweewieler is voor het Fietsberaad aanleiding om een maximumsnelheid in te voeren op brom- en fietspaden. Die is er namelijk nog niet.

''De maximumsnelheid zou moeten gelden voor alle bestuurders die gebruik mogen maken van het (brom)fietspad, niet alleen de berijder van de speed pedelec, maar ook racefietsers en ligfietsers", aldus het Fietsberaad.

Het kenniscentrum geeft toe dat handhaving van het maximum een ''zwak punt" is. Het voordeel is echter dat de overheid zo wel een duidelijke norm stelt, vindt de organisatie.

Elektromotor

De speed pedelec is voorzien van een krachtige elektromotor. Door meetrappen kan de snelheid oplopen tot soms 45 kilometer per uur. De prijs van deze e-bikes varieert van 2.100 tot ruim 4.000 euro.

Het Fietsberaad vindt dat voor zo'n snelle fiets dezelfde snelheidslimieten moeten gelden als voor andere weggebruikers. ''Als de maximumsnelheid 30 kilometer per uur is, geldt dat ook voor de bestuurder van een speed pedelec", aldus de organisatie.

Twijfel

De Fietsersbond twijfelt over het voorstel van het Fietsberaad. ''Het is moeilijk te handhaven'', aldus een woordvoerster. ''En als er al een maximumsnelheid zou komen, is 30 kilometer per uur volgens ons beter.''

De bond vindt verder ook dat een speed pedelec binnen de bebouwde kom niet thuishoort op een fietspad, maar op de weg. Ook zouden fietsers die sneller willen dan 30 kilometer per uur, de keuze moeten krijgen om op de weg te mogen fietsen.