Als het aan de VVD ligt kunnen de meeste regels waar taxichauffeurs aan moeten voldoen worden geschrapt. Dat stelt VVD-Kamerlid Barbara Visser tegen NU.nl.

Volgens haar zijn de regels, die vooral ingesteld zijn ter bescherming van de consument, grotendeels overbodig geworden door de komst van taxidienst Uber.

In de taxiwereld is nu sprake van gereguleerde marktwerking. Dat wil zeggen dat chauffeurs onder meer in het bezit moeten zijn van een verklaring omtrent gedrag, een taximeter en boordcomputer moeten hebben, maximumtarieven moeten hanteren en zich aan rusttijden moeten houden.

Volgens haar kunnen deze regels allemaal worden geschrapt, op de boordcomputer na. Deze is volgens haar nodig voor de naleving van de fiscale regels.

Uberpop

Via Uber-subdienst Uberpop kunnen particulieren zichzelf aanbieden als chauffeur, maar volgens staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) is deze dienst illegaal, omdat de chauffeurs zich niet aan de taxiregels houden.

Uberpop is door de Inspectie Leefomgeving en Transport illegaal bevonden. Vier chauffeurs kregen een boete van 1.500 euro, maar Uber tekende daartegen beroep aan. Maandag doet de rechtbank uitspraak in de zaak.

Deze week kondigde Uber echter aan de Uberpop-dienst juist te willen uitbreiden, hetgeen vrijdag al tot opstootjes leidde tussen taxichauffeurs en Uberpop-chauffeurs.

"De taxiwetgeving is bedacht ter bescherming van de consument, maar die bescherming zit in een initiatief als Uber ingebouwd. Slechte chauffeurs krijgen slechte recensies en zullen dus gemeden worden door de klanten", aldus Visser.

D66 en GroenLinks hamerden er deze week ook al op om snel naar de taxiwetgeving te kijken. D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven: "D66 vindt dat nieuwe taxi-initiatieven een kans moeten krijgen, zonder in de knel te komen met verouderde wetgeving, maar met bescherming van consumentenbelangen, veiligheid en een level playing field", zo stelde ze donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.

Twee gezichten

Coalitiegenoot PvdA is iets minder enthousiast. Kamerlid Duco Hoogland vreest voor de positie van de chauffeurs.

"Uber is een bedrijf met twee gezichten", stelt hij. "Het is mooi dat mensen een goedkope taxi kunnen boeken, maar het is van de gekke dat er geen belasting wordt betaald en de Taxiwet wordt ontdoken. Hierdoor worden de directeuren van Uber rijk, maar zijn de klant en de chauffeur de sjaak." 

Overigens vindt Visser wel dat er een manier moet worden gevonden dat de Uber-chauffeurs gewoon belasting betalen.

Mansveld is momenteel bezig met een evaluatie van de Taxiwet naar aanleiding van de opkomst van Uber. De conclusies worden begin 2015 verwacht.

Gaat de politiek de Ubers, Airbnbs en Helplings omarmen of afstoten?