Staatssecretaris Sander Dekker wil dat Nederland met hem meedenkt in een nationale dialoog om zo een samenhangende visie over de inhoud van het onderwijs te vormen.

Hij gaat daarin in op de vraag of kinderen de juiste dingen op school leren en goed worden voorbereid op hun toekomst in de maatschappij.

''Een kind dat vandaag voor het eerst naar school gaat, solliciteert in 2032 naar zijn eerste baan. Leert dit kind nú op school wat het dán nodig heeft om een vliegende start te maken?'', aldus Dekker.

''We hebben het vaak over de randvoorwaarden voor goed onderwijs, de groepsgrootte, bekostiging, onderwijstijd, huisvesting. Belangrijke thema’s, maar we hebben het eigenlijk bijna nooit over waar het écht om draait op school: de inhoud van ons onderwijs.''

Dekker vraagt mensen ideeën over het onderwijs met hem te delen via sociale media (#onderwijs2032).

Debat

Ook komen er regionale debatbijeenkomsten en krijgen scholen informatiepakketten om te ontdekken hoe ze hun stem kunnen laten horen. Deskundigen van binnen en buiten het onderwijs gaan die ideeën met elkaar verbinden. Het is de bedoeling dat er in 2015 een breed gedragen visie is op wat kinderen moeten kennen en kunnen als ze klaar zijn met school.

Het idee is deels gebaseerd op initiatieven uit Finland, Noorwegen en Schotland. Die landen zeggen te hebben ondervonden dat het vormgeven van onderwijs te belangrijk is om over te laten aan één partij.