'Krol kreeg subsidie voor niet-uitgevoerde studie'

50PLUS-boegbeeld Henk Krol heeft als hoofdredacteur van de Gay Krant  ruim negentienduizend euro subsidie ontvangen voor onderzoek dat nooit is uitgevoerd. 

Dat schrijft NRC Handelsblad woensdag naar aanleiding van uitspraken van de directeur van de stichting Stimuleringsfonds voor de Journalistiek 

Krol kreeg het bedrag, een voorschot, in 2010 van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek voor een onderzoek naar de marktpositie van zijn tijdschrift. Dat zou nooit zijn uitgevoerd. De rest van het geld, bijna twintigduizend euro, is daarom nooit uitgekeerd.

Het fonds gaat onderzoeken of sprake is van onrechtmatigheid. Mocht dat het geval zijn, dan volgt aangifte tegen het Kamerlid, zegt operationeel directeur Rick van Dijck.

Krol verwijst in een reactie tegenover de krant naar zijn curator. "Ik ben niet de juiste persoon om uitspraken hierover te doen."

Het Kamerlid is al verwikkeld in een ander subsidieschandaal. Zo zou hij subsidiegeld van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, dat bedoeld was voor homo-emancipatie, hebben gebruikt om de website van zijn partij te hosten. Krol noemde de beschuldigingen van misbruik van subsidiegeld eerder al  ''complete onzin".

Lees meer over:
Tip de redactie