De opvolger van de Fyra, de Intercity Direct, kampt met 'hoge uitval'. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. 

NS en Prorail hebben inmiddels maatregelen genomen om de uitval omlaag te brengen.

Uit cijfers blijkt dat de uitval van de treinverbinding tussen Amsterdam en Breda van 4,4 procent in het eerste kwartaal steeg naar 7,8 procent in het tweede kwartaal. Aan het begin van het derde kwartaal, in juli, piekte de uitval naar 9,8 procent.

Ook de uitval van de Beneluxtrein, de intercity tussen Den Haag en Brussel, steeg van 3,4 procent in 2013 tot 4,5 procent de eerste zes maanden van dit jaar. Overigens zijn van de Beneluxtrein geen punctualiteitscijfers bekend voor vertragingen van meer dan een kwartier, schrijft Mansveld.

Materieel

De oorzaken van de hoge uitval zijn zowel toe te schrijven aan het materieel als overige factoren, waaronder de infrastructuur en incidenten. Nadat de hogesnelheidstrein van het spoor werd gehaald, moest er snel een alternatieve verbinding komen. "In de afgelopen maanden heeft NS zeer intensief gebruik gemaakt van het huidige materieelpark om de hoge frequenties ook zonder nieuw materieel te realiseren."

Dat heeft heeft geleid tot extra slijtage, hogere storingsgevoeligheid en helaas ook tot meer uitval, vervolgt Mansveld. De komende maanden komen er nieuwe locomotieven beschikbaar. Verder speelt mee dat bij storingen reguliere intercity's voorrang krijgen boven de Intercity Direct.

Team

NS en spoorbeheerder Prorail hebben inmiddels maatregelen getroffen. Behalve de aanschaf van nieuw materieel is er een team opgesteld dat snel kan ingrijpen in geval van storingen.

Mansveld verwacht dat de maatregelen er het komende halfjaar toe leiden dat de uitval weer omlaag gaat. Stientje van Veldhoven (D66) laat weten niet een halfjaar op verbetering te willen wachten.

"Waarom zou je extra maatregelen achter de hand houden? Ik wil van de staatssecretaris weten welke concrete ambities ze heeft voor het terugbrengen van vertragingen", aldus Van Veldhoven.

"Ondanks de vele vertragingen wil de NS de geld-terugregeling van hogesnelheidstrein 'IC-direct' ook al versoberen. Na alle ellende met de Fyra zou je mogen verwachten dat alles direct in het werk wordt gesteld voor een betrouwbare hogesnelheidslijn. De geld-terugregeling bij vertragingen mag pas worden versoberd wanneer de problemen zijn opgelost."