Kabinet heeft 'grote zorgen' over Turkije
Twitter en YouTube zijn onlangs door de Turkse autoriteiten geblokkeerd.
Het land gaat niet ''in de goede richting'', zei minister Frans Timmermans Buitenlandse Zaken maandag in een debat in de Tweede Kamer over de Europese Unie.
Verscheidene partijen uitten hun zorgen over de ontwikkelingen in het land. Volgens het VVD-Tweede Kamerlid Mark Verheijen steekt de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan 'de middelvinger' op naar Europa met de blokkades.
Hij vindt dat de EU een duidelijk signaal moet afgeven en pleitte daarom voor het korten op of opschorten van de EU-subsidiestroom naar Turkije.
Syrië
De Turkse autoriteiten blokkeerden Twitter omdat diverse bevelen om links te verwijderen werden genegeerd, en YouTube nadat op die videowebsite een bespreking was geplaatst over de burgeroorlog in buurland Syrië. Onder anderen de Turkse minister van Buitenlandse Zaken, de hoogste generaal van het leger en een topman van de veiligheidsdienst zouden te horen zijn in de opname.
Het stoppen van toetredingssteun is nog niet aan de orde, omdat dat instrument nog moet worden uitgewerkt, aldus Timmermans. In het najaar is dat vermoedelijk wel gereed en kan er volgens hem gekeken worden of Turkije minder geld moet krijgen of dat een deel van het geld moet gaan naar bijvoorbeeld mensenrechtenorganisaties. Jaarlijks gaat bijna 900 miljoen euro van de EU naar kandidaat-lidstaat Turkije.
'Verkiezingsretoriek'
Verheijen voelt er niets voor om de toetredingsgesprekken met de Turkse regering te stoppen. Dat is niet in het belang van Nederland, meent hij. Ook het kabinet wil het toetredingsgesprek met Turkije voortzetten. Dat Turkije de hervormingen weer oppakt ''blijft het streven'', aldus Timmermans. Hij wil niet speculeren op de uitkomst van de onderhandelingen.
De oppositie betichtte Verheijen van ''verkiezingsretoriek''. Partijen wezen erop dat op de website van de VVD wordt gepleit voor het stoppen van de toetredingsgesprekken met Turkije. Op 22 mei zijn er verkiezingen voor het Europees Parlement.