Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën vindt dat medewerkers van de Belastingtelefoon vaker 'nee' moeten durven te verkopen als ze vragen krijgen die niet binnen het werkveld van de telefoondienst vallen. 

Dit heeft hij woensdag laten weten in een debat met de Tweede Kamer na kritische vragen van Kamerlid Arnold Merkies van de SP over de werking van de Belastingtelefoon. 

Wiebes stelde dat inmiddels de regel is ingevoerd bij de Belastingdienst dat door eerste medewerkers sneller wordt doorverbonden naar een tweede lijn van telefoonmedewerkers bij specialistischer vragen.

Durven

"Maar de medewerkers moeten ook vaker 'nee' verkopen omdat iets geen vraag is voor de Belastingtelefoon", aldus Wiebes. Hij stelde dat medewerkers de belastingbetalers dan moeten doorverwijzen naar een betaalde belastinghulp.

"Soms is de dienstverlenende instelling bij de Belastingdienst zo groot, dat ze niet 'nee' durven te verkopen als dat zou moeten", aldus Wiebes. 

Werkdruk

Wiebes stelde dat het klopt dat de werkdruk bij de Belastingdienst het afgelopen jaar is toegenomen. "De werkdruk is fenomenaal, maar het moreel is ook heel hoog", zo stelde Wiebes. Het afgelopen jaar is er meer op de Belastingdienst afgekomen dan kon worden voorzien, waardoor er niet altijd voldoende capaciteit was, aldus Wiebes.

"De Belastingdienst heeft het moeilijk gehad dit jaar." De staatssecretaris wilde in het debat nog geen vervroegde reactie geven op voorstellen van de Commissie Dijkhuizen om het belastingstelsel te hervormen en te vereenvoudigen. Die reactie komt voor de zomer. 

​Uitvoeringstoets

Wel liet hij weten dat bij nieuwe fiscale wetsvoorstellen beter moet worden gekeken naar de uitvoerbaarheid. Zo zou de Belastingdienst zelf een uitvoeringstoets naar deze wetsvoorstellen moeten kunnen doen. 

VVD'er Wiebes volgde in februari zijn partijgenoot Frans Weekers op als staatssecretaris. Weekers moest aftreden wegens problemen rond het verstrekken van huur-, zorg- en andere toeslagen, waarvoor de Belastingdienst verantwoordelijk is.