De Nationale ombudsman heeft staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) vrijdag gevraagd de vertraagde huur-, zorg- en andere toeslagen onmiddellijk uit te betalen.

Volgens de ombudsman komen veel mensen in financiële problemen doordat ze toeslagen niet ontvangen. Hij heeft tientallen klachten daarover ontvangen.
 
De vertraging komt doordat de toeslagen sinds kort nog maar naar één bankrekening overgemaakt mogen worden. Die regel is ingevoerd om fraude te voorkomen. De Belastingdienst moet alle gegevens controleren.
 
Volgens de ombudsman is het nieuwe beleid te snel en te ''rigoureus'' ingevoerd. Er is volgens hem te weinig rekening gehouden met de belangen van bonafide burgers.

In de knel

Anonieme medewerkers van de Belastingdienst meldden donderdag bij RTL Nieuws dat zo'n honderdduizend mensen in de knel zijn gekomen doordat ze geen toeslagen ontvangen.

Volgens Weekers hebben zo'n 125.000 mensen nog niet, of niet op de juiste manier, gereageerd op een verzoek van informatie van de dienst en kan betaling dus nog niet plaatsvinden. Het gaat merendeels om mensen die eerder geen toeslagen kregen.

Enig ongemak

Weekers wees er vrijdag op dat hij de maatregel in overleg met de Tweede Kamer heeft genomen. Hij heeft er vooraf ook op gewezen dat deze tot enig ongemak kan leiden.
 
Niettemin willen de oppositiefracties CDA, D66 en GroenLinks opheldering van de staatssecretaris. GroenLinks noemde zijn reactie dat er van ongemak sprake kan zijn ''te laconiek''.
 
Weekers reageert terughoudend op het anoniem spuien van kritiek door medewerkers van de Belastingdienst. Het was niet de eerste keer dat dit gebeurde. De staatssecretaris is niet van plan met maatregelen te komen.