Hoewel het kabinet afgelopen jaar de grootste moeite had om voor grote hervormingen politieke steun in de Eerste Kamer te verwerven, heeft vicepremier Lodewijk Asscher (PvdA) nooit gevreesd dat het kabinet in de problemen zou komen.

Dat zegt hij in een uitgebreid kerstinterview met NU.nl.

"Het had allemaal wel met wat minder nervositeit gemogen", aldus Asscher. Hij erkent wel dat het kabinet zich "flexibel" moest opstellen bij de samenwerking met andere partijen en de uitwerking van de kabinetsplannen.

Asscher sloot als minister van Sociale Zaken in april een sociaal akkoord met werkgevers en werknemers, maar er werd tot in oktober onderhandeld over de politieke steun. Die werd uiteindelijk gevonden bij D66, ChristenUnie en SGP.

Deze partijen hielpen de coalitie van VVD en PvdA na uitputtende onderhandelingen uiteindelijk ook aan meerderheden voor de plannen voor de woningmarkt, de pensioenen en de begroting 2014.

Ook komende jaren zal het kabinet bij het verwerven van steun op de grote financiële onderwerpen eerst aankloppen bij deze drie oppositiepartijen.

​Bekijk een deel van het interview:

Asscher stelt verder dat PvdA en VVD een jaar geleden een "pragmatische en zakelijke" samenwerking zijn aangegaan. "Maar in beide partijen zitten idealisten. VVD en PvdA hebben een andere visie op de wereld, op de samenleving", aldus de vicepremier.

"Wij hebben de verantwoordelijkheid genomen om Nederland door deze diepe crisis te leiden. Dat gaan we dus niet doen door ouderwets ruzie maken, maar door ons als team op te stellen."

D66

In het interview haalt hij uit naar D66. De partij van Alexander Pechtold diende onlangs, bij een debat waarbij gesproken werd over het openen van de grenzen voor Bulgaren en Roemenen per 1 januari, een motie in die opriep niet te morrelen aan het vrije verkeer van werknemers.

Asscher verwijt de partij "volksverlakkerij", omdat D66 volgens hem dreigde "een hele legitieme discussie te verengen tot een spelletje voor of tegen Europa".

Asscher heeft zelf eerder gewezen op de nadelen van het vrije verkeer, wegens het risico op verdringing en uitbuiting. Daarover zijn onlangs Europese afspraken gemaakt om te komen tot een eerlijkere Europese arbeidsmarkt.

Lees hier het hele interview